Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 3Metode og utvalg

Metode

Kontrollen i kommunene omfattet intervjuer om internkontrollen, gjennomgang av avtaler og regnskap. 

Problemstilling 1 ble belyst ved hjelp av: 

  • Dokumentanalyse – gjennomgang av relevante styringsdokumenter for ordningen.
  • Semistrukturerte intervjuer hos et utvalg kommuner. 

Problemstilling 2 ble belyst ved hjelp av:

  • Dokumentasjon- og regnskapsanalyse, herunder gjennomgang av søknad, avtaler, regnskapsføring og rapportering til direktoratet.
  • Gjennomgang og avklaring av funn med kommunen.

I forkant av de stedlige kontrollene gjennomgikk kontrollteamet[1] relevant foreliggende dokumentasjon, herunder dokumentasjon tilsendt fra kommunene som belyste problemstillingene. Kontrollbesøkene ble gjennomført i perioden september til og med desember 2023.

I første del av den stedlige kontrollen gjennomførte kontrollteamet et intervju med kommunen basert på et spørreskjema. Følgende temaer ble belyst: 

  • Organisering og gjennomføring av forvaltningen av tilskuddsordningen. 
  • Kompetanse og kapasitet for å gjennomføre og rapportere på tilskuddsordningen. 
  • Hensiktsmessige tiltak for å bedre forvaltningen av tilskuddet i hele prosessen fra søknad til rapportering. 

I andre del av den stedlige kontrollen ble kommunens systemer for å følge opp og rapportere på tilskuddet gjennomgått. Kommunene ble på forhånd bedt om å sende inn til Helsedirektoratet regnskap fra økonomisystemet[2], og annen dokumentasjon der de ga opplysninger om den enkelte ALIS til Helsedirektoratet.

Under kontrollen ble kommunene bedt om å ha følgende tilgjengelig: 

  • Alle ALIS-avtaler/Nasjonal ALIS og veiledning det ble innvilget tilskudd for i 2020, 2021 og 2022. 
  • Alle arbeidskontrakter i ovennevnte periode.
  • Tilgang til regnskapet.

På slutten av den stedlige kontrollen ble funnene fra gjennomgangen av avtalene og regnskapet tatt opp i møte med kommunen. Avslutningsvis ble det gjennomført et oppsummeringsmøte, der anbefalinger om forbedringspunkter av dagens praksis ble tatt opp.

Kommunen fikk tilsendt referatet fra kontrollen for gjennomgang og korrigering (verifikasjon).

Utvalg

De kontrollerte kommunene var av ulik størrelse og hadde mottatt tilskudd i perioden fra 2020 til 2022. I utvalget inngikk kommuner/bydeler som hadde varierende mengde ALIS-saker. Det var en viss geografisk spredning.

 

 

[1] Består av medarbeidere i Helsedirektoratets tilskuddsavdeling med økonomi- og revisorkompetanse.

[2] Helst prosjektregnskap på bilagsnivå, spørring med brudd per ALIS for de gitte årene som kontrollen omfattet.

Siste faglige endring: 17. september 2024