Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 1Bakgrunn

 Om ordningen

Målet for tilskuddsordningene til ALIS er å øke antall fastleger i kommunen, redusere antall ledige fastlegeavtaler og øke stabilitet blant allmennleger i spesialisering. ALIS kan få tilbud om avtaler med kommunen om særskilte tiltak som bidrar til forutsigbarhet og trygghet i tiden spesialistutdanningen pågår (ALIS- avtale).

Ifølge Forskrift om kompetansekrav for leger i den kommunale helse- og omsorgstjenesten (2017) og Forskrift om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger (2019 og 2023) skal alle leger i kliniske stillinger ansatt i kommunen være spesialister i allmennmedisin eller under utdanning i allmennmedisin. Kommunene har fått et utdanningsansvar. Godkjenning av kompetanse skal være i tråd med forskriftsfestede læringsmål. Tjenesten skal skje under supervisjon og veiledning.

I 2019 ble tilskuddsordningen til ALIS-avtaler for næringsdrivende fastleger innført. Tilskudds-ordningen ble i 2021 endret til ALIS-avtaler for fastleger i næringsdrift og fastlegevikarer i næringsdrift utover et års varighet. Tilskuddsordningene skulle bidra til å dekke kommunenes merkostnader ved inngåelse av ALIS-avtaler. Den skulle også bidra til å dekke kommunenes utgifter til forskriftsfestet veiledning til leger som er under spesialisering i allmennmedisin, og som ikke velger å inngå en ALIS-avtale. 

Tilskuddene nevnt over ble gitt både forskuddsvis og etterskuddsvis som refusjon til kommunene som søkte. Kommunen var pålagt å sende inn nødvendig dokumentasjon. De som ikke hadde rekruttert fastleger da søknaden ble sendt inn, fikk bevilget midler forskuddsvis. Det var da krav til å sende inn nødvendig dokumentasjon innen seks måneder etter at midlene er innvilget. 

Fra 2022 ble ordningen til "Nasjonal ALIS og veiledning". Tilskuddet gis til kommunen etterskuddsvis, ett år av gangen i refusjon for utgifter til ALIS. Ved inngåelse av ALIS-avtale som kvalifiserer for tilskudd må Helsedirektoratets mal for ALIS-avtale benyttes. Det er et krav at kommunen og legen har inngått ALIS-avtale med standard avtaleelementer for å kunne søke om tilskudd.

Om kontrollen

Helsedirektoratet foretok høsten 2023 kontroll av tilskuddsordningen "ALIS-avtaler" og "Nasjonal ALIS og veiledning" ved avdeling tilskudd og avdeling kommunale helse- og omsorgstjenester.  Direktoratet hadde fra oppstarten av ordningene i 2019 erfart varierende praksis og etterlevelse av tilskuddsregelverket for ordningene i kommunene. Kontrollen var avgrenset til årene 2020, 2021 og 2022.

Tilskuddene hadde økende utgifter i perioden ordningene har vært virksom, fra 32 mill. i 2020 til kr. 461 mill. i 2023. I tillegg til høyt budsjett, er ALIS et prioritert satsningsområde fra Stortingets side[1]

 

[1] Det vises blant annet til Prop 1 (2023–2024) for Helse- og omsorgsdepartementet. Se punkt 2.3 side 22.

Siste faglige endring: 17. september 2024