Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 8.1Kommunenes forvaltning av tilskuddsordningen i samsvar med formålet

Problemstilling 1

Reglementet og bestemmelsene setter krav til at virksomhetens (her kommunens) måloppnåelse og resultater står i et tilfredsstillende forhold til fastsatte mål og resultatkrav. Virksomhetens internkontroll skal være innebygget i virksomhetens interne styring, og den skal dokumenteres. 

Kontrollen viste at kommunene siden 2019 har jobbet med å få på plass strukturer og prosesser for å administrere ALIS-tilskuddene i tråd med tilskuddsordningens formål; å øke antall fastleger i kommunen, redusere antall ledige fastlegeavtaler og øke stabiliteten blant allmennleger i spesialisering.

Ifølge kommunene har ALIS-tilskuddene vært nødvendig for å øke rekrutteringen til allmennmedisin.  Det er flere ALIS-er i kommunene nå enn før. Kommuner som fulgte opp og hadde dialog med ALIS opplevde spesielt god måloppnåelse.

Kommunene opplevde utfordringer i å rigge en god internkontroll og administrering på grunn av:

  • At tilskuddsregelverkene og avtalene ble opplevd å være kompliserte og utydelige, og at det er
    • Få konkrete krav.
    • Mange henvisninger til annet lov- og regelverk.
  • Det er motstridende krav i tilskuddsregelverket, blant annet gjeldene tilbakebetaling av ubrukte midler til Helsedirektoratet.
  • Det er ulike signaler fra Helsedirektoratet og ALIS regionkontor gir usikkerhet om riktig praksis.
  • Varierende med ressurser og kompetanse i kommunene til å administrere tilskuddsordningen. Noen kommuner har eksempelvis mulighet/prioritert å ansette ALIS-rådgiver.
  • Kommunens ansvar og styringsrett ble opplevd som utydelig, herunder hvor langt kommunens ansvar strekker seg for å tilrettelegge og eventuelt sanksjonere ved behov.
  • Manglende felles ikt-system for å administrere ordningen. Kommunene har per i dag ikke oversikt over leger som har mottatt ALIS-tilskudd, og over utgifter til ALIS som flytter fra en kommune til en annen.

Et utydelig regel- og avtaleverk og manglende kompetanse, vanskeliggjør realiseringen av en fungerende internkontroll i kommunene. Dette bidrar også til ulik praktisering ved tildeling og oppfølging av ALIS i den enkelte kommune, noe som kan medføre brudd på prinsippet om likebehandling.

Siste faglige endring: 17. september 2024