Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 8.2Kommunens økonomiforvaltning av midlene ut fra gjeldende lov og regler

Problemstilling 2

Bevilgningsreglementet setter krav om at utgiftsbevilgninger ikke kan brukes til andre formål enn det som er forutsatt av Stortinget. Utgiftsbevilgningene skal disponeres på en slik måte at ressursbruk og virkemidler er effektive i forhold til de forutsatte resultatene. Reglementet setter krav om at regnskap og informasjon om resultater skal være pålitelig og nøyaktig. 

Kontrollen viste betydelig variasjon i kommunens styring og kontroll på økonomiområdet, avhengig av kommunestørrelse og ressurser.  I perioden fra 2019 til 2022 var det imidlertid forbedringer både i økonomiforvaltning og rapportering i de kommunene kontrollteamet besøkte.

Gjennomgående mangler i økonomistyringen og regnskapsføringen i kommunene var:

  • Mangelfulle sporbarhet i bruken av tilskudd og tilhørende bilagsføring.
  • Flere kommuner utbetalte tilskudd på forskudd til ALIS – dette kan være uheldig og innebærer risiko for kommunen grunnet mulig regelverksendring eller terminering av ordningen. 

Kontrollen viste videre at:

  • Utforming av Helsedirektoratets tilskuddsbrev bidrog til manglende oversikt over hvilken ALIS som har fått midler. Det ble utbetalt tilskudd for enkelt ALIS med ulike satser, men det fremkom ikke i tilskuddsbrevet hvem tilskuddet gjelder for.
  • Helsedirektoratet fattet vedtak om ubrukte midler uten å knytte det til den enkelte ALIS. Det forelå heller ikke informasjon om ALIS og forventet studieprogresjon, eller hva som eventuelt var årsaken til at midlene ikke ble brukt som planlagt.

Mangelfull sporbarhet mellom bilag og regnskap i kommunene medførte utfordringer med å knytte utgiften til aktiviteten ALIS hadde fått tilskudd til. Noen få bilag viste også utgifter som ikke var i tråd med regelverket.

Manglende oversikt hvilken ALIS som har fått midler og hvor mye, gjør det utfordrende for kommunene å følge opp tilskuddsmidlene til ALIS og kunne rapportere til Helsedirektoratet nøyaktig og pålitelig informasjon.

Manglende informasjon i Helsedirektoratet om ubrukte midler og måloppnåelsen knyttet til den enkelte ALIS bidrar til svekket styring og kontroll av økonomiforvaltningen, samt svekker rapporteringsgrunnlaget om måloppnåelse.

Siste faglige endring: 17. september 2024