Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 7Anbefalinger

 Anbefalinger til kommunene

Kontrollen viste varierende styring og kontroll i kommunene.  Noen funn var likevel gjennomgående i flere kommuner.

Kommunene anbefales å:

  • Utvikle prosedyrer og retningslinjer for ALS-arbeidet som reduserer sårbarheten i tilfelle ressurspersoner forsvinner/er forhindret. Dette bidrar til å gjøre det lettere for en ny medarbeider å sette seg inn i ALIS-arbeidet, tydeliggjøre krav til saksbehandlingen fra søknad til rapportering i tråd med gjeldende lov- og regelverk, samt bidra til en likere saksbehandling i kommunen. 
  • Få på plass veiledning og regelmessig oppfølging av ALIS, herunder stille krav til ALIS om fortløpende innsendelse av dokumentasjon på utgifter som er innenfor regelverkets rammer. 
  • Sikre sporbarhet i regnskapet. Dette kan gjøres eksempelvis ved å opprette prosjektkoder i kommunens regnskap, slik at det blir enkelt å samle utgifter per ALIS. Dette bidrar til at kommunen får bedre oversikt over bruken av midler. 
  • Bruke standard arbeidskontrakt der det fremkommer tydelig stillingstype, tiltredelsesdato og stillingsprosent. 
  • Være forsiktig med/overveie utbetaling av forskudd til ALIS. Det kan skje at kommunen må dekke utgiften selv, for eksempel hvis tilskuddsordningen blir avviklet eller at rammevilkår for tilskuddet endres.   

Anbefaling til Helsedirektoratet

Helsedirektoratet vurderer og tar kommunens innspill/forslag inn i det løpende forbedringsarbeidet med tilskuddsordningen.

Siste faglige endring: 17. september 2024