En viktig forutsetning for at kommunene skal kunne levere kvalitativt gode helse- og omsorgstjenester, er å ha god kunnskap om tjenestebehovene og hvilken kompetanse og type bemanning som er nødvendig nå og i fremtiden. I dette arbeidet er tjeneste- og bemanningsanalyse et viktig fagområde[1],[2]. I arbeidet med tjeneste- og bemanningsanalyse er det tre kjerneprosesser som må gjennomføres systematisk og gjentas ved behov:
l. Tjenesteanalyse
II. Bemanningsanalyse
III. Arbeidstidsorganisering og turnusvalg
Alle de tre kjerneprosessene er nødvendige for å nå et mål om riktig bemanning gjennom robuste bemannings- og turnusplaner. De ulike kjerneprosessene og tilhørende arbeidsoppgaver kan gjennomføres parallelt og i ulik rekkefølge[3]. Tjenesteanalysen gir kunnskap og innsikt om tjenestestedets behov. Dette er en forutsetning for å lykkes med å tilby gode helse- og omsorgstjenester med riktig bemanning.
Målet om å nå riktig bemanning er et kontinuerlig, systematisk arbeid fordi tjeneste- og bemanningsbehovene endres avhengig av brukernes behov. De ulike kjerneprosessene må derfor foregå regelmessig og parallelt, avhengig av endringer som oppstår. I tillegg til kjerneprosessene er det et grunnleggende fundament i modellene at det finnes et økonomisk handlingsrom for å prioritere arbeidet.
[1] Moland Leif E. (2024) Modeller for økt grunnbemanning og mindre vikarbruk i omsorgstjenesten Tilgjengelig: https://fafo.no/zoo-publikasjoner/modeller-for-okt-grunnbemanning-og-mindre-vikar-bruk-i-omsorgstjenesten
[2] Yssen, Selma, Bråthen Ketil og Moland Leif E. (2023) Høyde for fravær. Etablering av bemannings- og turnusplaner med redusert vikarbehov. Tilgjengelig: https://www.fafo.no/zoo-publikasjoner/hoyde-for-fravaer
[3] Moland Leif E. (2024) Modeller for økt grunnbemanning og mindre vikarbruk i omsorgstjenesten Tilgjengelig: https://fafo.no/zoo-publikasjoner/modeller-for-okt-grunnbemanning-og-mindre-vikar-bruk-i-omsorgstjenesten