Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 5.5Ledelse

I denne rapporten har vi pekt på viktigheten av at kommunene foretar grundige tjeneste- og bemanningsanalyser før de legger nye bemanningsplaner. Dette fordrer ledere med analysekompetanse, forståelse og samarbeid med overordnet ledelse, støttefunksjoner og partssamarbeidet. Dette er et arbeid som krever løpende evalueringer, oppdateringer og justeringer i tråd med definerte pasient- og brukerbehov, personelltilgang og økonomiske rammebetingelser. Statsforvalterne rapporterer at stimulering i form av tilskudd betyr mye for både fagutvikling og kompetanseheving for ledere og ansatte i kommunene.

Ledelse er en viktig strategi for å oppnå formålet i Kompetanseløft 2025. Spesielt ledere i førstelinjen står overfor mange ulike oppgaver og forventninger og skal sørge for tilstrekkelig mange ansatte med riktig kompetanse som kan sikre gode helse- og omsorgstjenester. Ledelse av kommunale hjemmebaserte helse- og omsorgstjenester er omfattende, utfordrende og komplekst. Viktige elementer i ledelsen er ansattoppfølging, koordinering og faglig ledelse. Det vil være behov for lederstøtte og en styrking av lederrollen [1].

For nødvendig omstilling av helse- og omsorgstjenesten bør ledelse og organisering samlet sett skape en kultur og et arbeidsmiljø som gir rom for nytenkning. Særlig nye måter å jobbe på, oppgavedeling og tverrfaglighet i personellgruppen blir viktige grep i verktøykassen, jf. kap. 5.4. 

Over halvparten av de spurte sykepleierlederne i en spørreundersøkelse hadde en form for formell lederkompetanse. Den nasjonale lederutdanning for primærhelsetjenesten, samt den nye, digitale lederutdanningen for ledere i kommunal helse- og omsorgstjeneste er samlet sett viktige bidrag for å støtte tjenestene med nødvendig kompetanseheving av ledere.

Nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten:

Nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten ble etablert i 2015 og tilbys ved Handelshøgskolen BI. Målgruppen er ledere i den kommunale og fylkeskommunale helse- og omsorgstjenesten. Utdanningen tilsvarer 30 studiepoeng på mastergradsnivå. Det er god søknad til studiet.

Utfordringer i helse- og omsorgssektoren gir økende behov for endringskompetanse hos ledere. Studentene trenes i å praktisere ledelse i komplekse organisasjoner, som gjør det mulig å nå målene om kvalitet for pasient og brukere og samtidig effektiv ressursutnyttelse.

Lederutdanningen for primærhelsetjenesten utdanner handlekraftige og kompetente ledere for helse- og omsorgstjenesten   

Kilde: www.bi.no.

Figur I: Faktaboks Nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten.

Nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten er et tiltak i strategiområde Ledelse, samhandling og planlegging i Kompetanseløft 2025.  Gjennom Handelshøyskolen BI Master of Management-programmet tilbys Nasjonal lederutdanning. Fra høsten 2022 består dette av to programmer, henholdsvis Helseledelse og Ledelse av tjenesteutvikling. I begge programmene er ledelse og innovasjon for den kommunale og fylkeskommunale helse- og omsorgssektoren gjennomgående temaer. Målgruppen er ledere med personal- og økonomiansvar. Helseledere som deltar på programmet 2023/2024 har, som tidligere år, variert utdanningsbakgrunn, de kommer fra ulike deler av landet, ulike deler av primærhelsetjenesten, har lederansvar på ulike nivåer og har ulik ansiennitet. Leger som har søkt ble fordelt mellom de fire klassene i helseledelse. Det er stort ønske fra ledere i primærhelsetjenesten å få plass på studiene og ventelisten er lang. Søkertallene fra ledere i kommunal helse- og omsorgstjeneste har holdt seg stabilt høyt gjennom hele perioden 2015-2023. Dette er et viktig kompetansetiltak for ledere i primærhelsetjenesten.

 

[1] Olsen, Rose Mari; Andfossen, Nina Beate; Devik, Siri Andreassen; Fredwall, Terje Emil; Førland, Oddvar; Moholt, Jill-Marit (2024) Ledelse, pasientsikkerhetskultur og utelatt helse- og omsorgshjelp i sykehjem. Tilgjengelig: https://omsorgsforskning.brage.unit.no/omsorgsforskning-xmlui/handle/11250/3128354

Siste faglige endring: 30. september 2024