Første del av prosessen foregår i HF/RHF
Framskaffe kunnskapsgrunnlag, faglig forankring og forankring på RHF-nivå
Likt som prosess beskrevet for modell 2, se figuren i 4.2.
Andre del av prosessen
Forslag sendes til Helsedirektoratet. Direktoratet vurderer forslag og forankrer med HOD. Hvis endringen er vesentlig, sendes forslaget på høring.
Helsedirektoratet vurderer forslaget og avklarer ev. spørsmål med Nyfødtscreeningen og RHF.
Helsedirektoratet vurderer om tilstanden bør inkluderes (eller tas ut) av screeningprogrammet.
Helsedirektoratet forankrer sin vurdering og anbefaling med HOD.
Modellen innebærer at ansvar for ev. høring og myndighet til å ta beslutning om innføring av nye sykdommer ligger i departementet, men kan delegeres til Helsedirektoratet. Dette kan organiseres på flere måter:
- En sak til sak-vurdering av delegasjon: HOD kan i forbindelse med forankring av anbefalingen vurdere om den videre håndteringen av saken, det vil si håndtering av ev. høring og fastsettelse av endringer i nyfødtscreeningen, kan delegeres til direktoratet.
- Myndighet til å håndtere ev. høring og fastsette endringer i Nyfødtscreeningen kan delegeres til Helsedirektoratet som en fast oppgave. Figuren illustrerer denne varianten.
Hvis departementet skal fastsette endringer og håndtere ev. høring, blir den videre prosessen som i modell 2.
Se diskusjon om delegasjon av myndighet i 4.5.
Implementering av endringer
Nyfødtscreening kan inkludere den/de nye tilstandene i screeningtilbudet (eller fase ut screening av en tilstand) når endring i nyfødtscreeningprogrammet er fastsatt og nødvendig "infrastruktur" er på plass (oppdatert informasjon, analyse etc.). Hvis myndighet er delegert til Helsedirektoratet, vil det være direktoratet som fastsetter endringene.