Tabell 3.2 viser at antall konsultasjon med fastlege øker med 0,1 prosent fra første del av 2022 til første del av 2023. Målt per listeinnbygger er det en nedgang på 1 konsultasjon per 100 listeinnbygger sammenlignet med 2022 for perioden januar til juni (Tabell 3.2).
| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Endring fra 2022 (%) |
---|---|---|---|---|---|---|
Antall konsultasjoner
Per 100 listeinnbygger | 7 524 745
141 | 7 681 464
143 | 8 127 925
150 | 8 490 078
156 | 8 499 591
155 | + 0,1 |
Kilde: KPR.
Bruken av konsultasjoner med fastlege fortsetter å dreie mot flere fysiske konsultasjoner og færre e-konsultasjoner per listeinnbygger (Figur 3.1). Det har vært en økning i antall fysiske konsultasjoner per listeinnbygger første del av 2023 sammenlignet med 2022 (+ 8 konsultasjoner per 100 listeinnbygger). På samme tid har det vært en nedgang i bruken av e-konsultasjoner (- 10 e-konsultasjoner per 100 listeinnbygger) [14]. Bruken av sykebesøk ligger på samme nivå for januar-juni 2023 sammenlignet med januar-juni 2022.
Lavere andel e-konsultasjoner
For første halvdel av 2023 er hver femte konsultasjon med fastlegen en e-konsultasjon (20,2 prosent). Dette er en nedgang fra samme periode i 2022 hvor mer enn hver fjerde konsultasjon var elektronisk (26,1 prosent) (6 prosentpoeng nedgang) (Figur 3.2). Den kraftige økningen i e-konsultasjoner de siste årene kan som tidligere omtalt i stor grad forklares av pandemien, som forsterket en allerede pågående dreining til mer elektronisk kontakt med fastlegen. I årsrapporten for allmennlegetjenesten 2022[15] så man en nedgang i andelen e-konsultasjoner sammenlignet med 2021. Denne utviklingen ser man videre for første del av 2023. På tross av nedgangen er andelen e-konsultasjoner fortsatt på et langt høyere nivå enn før pandemien (Figur 3.2).
Det er verdt å merke seg at fra mars 2020 inkluderer e-konsultasjonstaksten telefonkonsultasjoner i tillegg til tekstlig e-konsultasjon og videokonsultasjon.
Hver femte e-konsultasjon med fastlege skjer på kveldstid
Som ett av tiltakene for å sikre en stabil tjeneste for befolkningen gjennom pandemien ble det i april 2020 innført en takstkode for e-konsultasjon på kveldstid, 2aek. Taksten skal brukes når nødvendig med konsultasjoner etter klokken 16.00, eller i helgene, som følge av merarbeid under den pågående pandemien. Taksten for e-konsultasjon på kveldstid 2aek er fortsatt gjeldende. Bruken av taksten har økt mye siden innføringen i 2020 og viser at fastlegene har flere e-konsultasjoner på kveldstid nå enn tidligere.
Det er færre e-konsultasjoner både på dag- og kveldstid for første del av 2023 sammenlignet med samme periode i 2022 (Figur 3.3). For januar til juni 2023 skjer hver femte e-konsultasjon med fastlegen på kveldstid. Dette er på samme nivå som for samme periode i 2022, og 7 prosentpoeng høyere enn i 2021 (Figur 3.3). Målt per listeinnbygger er antallet konsultasjoner på kveldstid lavere (2 konsultasjoner per 100 listeinnbygger) for perioden januar til juni 2023 sammenlignet med samme periode 2022. Det er også færre e-konsultasjoner på dagtid per listeinnbygger for januar til juni 2023 sammenlignet med 2022 (8 færre konsultasjoner per 100 listeinnbygger). Nedgangen er størst for konsultasjoner på dagtid, 24 prosent lavere i 2023 sammenlignet med 2022. For e-konsultasjoner på kveldstid er det nedgangen på 22 prosent.
Listeinnbyggere mellom 16 og 50 år er de med høyest bruk av e-konsultasjoner på kveldstid (6-8 konsultasjoner per 100 listeinnbygger). Lavest bruk av e-konsultasjoner på kveldstid finner man blant de aller eldste (90 år +) (2,6 konsultasjoner per 100 listeinnbygger) (Figur 3.5).
Fotnoter
[14] Enkle kontakter i form av brev, telefon eller elektronisk har for samme periode økt med 3 prosent (vedleggstabell V3.2).