Teknologiutviklingen øker stadig muligheter for automatisering, herunder automatisering av avgjørelser. Automatisering har mange fordeler, men kan samtidig utgjøre en risiko for uriktig og uforsvarlig behandling av personopplysninger.
Det kan for eksempel være utfordrende å identifisere begrunnelsen for en avgjørelse som er tatt ved bruk av kunstig intelligens. For å imøtekomme risikoene dette utgjør for personvernet, har personvernlovgivingen strenge regler for automatiserte avgjørelser.
Automatiserte avgjørelser er foreløpig ikke veldig vanlig i helse- og omsorgssektoren. Det fines eksempler på at automatisering brukes ved administrasjon av helsehjelp, herunder automatisk registrering av egenandeler og utsteding av frikort.
Det utvikles også stadig ny teknologi som gjør automatisering mer aktuelt ved ytelsen av selve helsehjelpen. Kunstig intelligens kan for eksempel brukes til å analysere pasientens målinger og prøvesvar, for diagnostisering, identifisering av risikoer og identifisering av behov for oppfølging.
Denne veilederen gir en oversikt over reglene om automatiserte avgjørelser.