Hvorfor er rettigheter viktige?
En av helsesektorens overordnede målsettinger å yte god og likeverdig helsehjelp. Både personvernrettigheter og andre pasient- og brukerrettigheter er viktige forutsetninger for at denne målsettingen skal nås. Pasienter- og brukeres rettigheter er en viktig del av dette.
Om veilederen
Denne veilederen er et støttedokument under Normen som forvaltes av Styringsgruppen for Normen. Veilederen følger Normens forvaltningsmodell.
Rettigheter behandles i Normens kapittel 4.Denne veilederen utdyper og utfyller Normens krav.
Veilederen skal gi virksomheter i helse- og omsorgstjenesten veiledning i hvordan de registrertes rettigheter kan ivaretas herunder pasienters rettigheter som registrerte. Veilederen omhandler ikke samtlige rettigheter pasienter har, men avgrenser seg til pasienters rettigheter som registrerte.
Veilederen er ikke uttømmende med tanke på pasienter- og brukeres rettigheter og helselovgivningen. Se blant annet Helsedirektoratets nettsider for veiledere og rundskriv om helselovgivningen.
Veilederen tar utgangspunkt i kravene som følger av personopplysningsloven, personvernforordningen, helsepersonelloven, pasientjournalloven, helseregisterloven, pasient og brukerrettighetsloven, helseforskningsloven og pasientjournalforskriften. Veilederen berører ikke krav i forskrifter som regulerer særskilte helseregistre.
Veilederen omhandler først og fremst behandling av personopplysninger i forbindelse med at det ytes helsehjelp. Rettigheter ansatte har som registrerte omtales noe.
I veilederen brukes helselovgivningen som en referanse til helsepersonelloven, pasientjournalloven, helseregisterloven, pasient- og brukerrettighetsloven, helseforskningsloven og pasientjournalforskriften.
I veilederen brukes begrepene virksomheten/virksomheter i stedet for dataansvarlig/dataansvarlige. For databehandler benyttes begrepet leverandør.
I veilederen brukes begrepet den registrerte og pasient. Pasient brukes der veilederen omtaler rettigheter i helselovgivningen som er rettet mot pasienten.
Begrepet den registrerte brukes der rettighetene følger av personvernlovgivningen. Den registrerte er det individet som opplysninger kan knyttes til. Den registrerte kan også være en pasient.
Målgruppe
Veilederen skal gi de som jobber med rettigheter i virksomhetene en god oversikt over regelverket med praktisk eksempler.
Veilederen kan gi personell som ikke arbeider med informasjonssikkerhet og personvern i det daglige, en innføring og oversikt over hvilke rettigheter de registrerte har.
Ansatte som kan motta forespørsler om rettigheter fra pasienter og registrerte må forstå hva det dreier seg om og følge opp forespørselen. I praksis kan for eksempel en forespørsel om innsyn gis muntlig til en helsesekretær, en personalansvarlig, personvernombud eller helsepersonell som utfører medisinsk behandling. Forespørselen må håndteres, eller videreformidles til riktig person for håndtering innen gjeldende tidsfrister.
Personvernforordningen krever innebygd personvern ved anskaffelse og drift av systemer for behandling av personopplysninger, inkludert funksjoner som ivaretar de registrertes rettigheter, i tråd med artikkel 25 og Datatilsynets veileder "Programvareutvikling med innebygd personvern" punkt 2.
Veilederen gir en oversikt over de registrertes rettigheter, pliktene de medfører, samt praktiske konsekvenser av disse. Veilederen kan derfor brukes i utvikling og tilpassing av systemer som retter seg mot helse- og omsorgssektoren.
Veilederen kan gi pasienter og andre registrerte en oversikt over sine rettigheter.
Hvordan skal jeg lese veilederen?
Veilederen kan brukes for å få en god oversikt over de registrertes rettigheter og som et oppslagsverk i de enkelte rettighetene.
For å få bedre oversikt over prosessen og vurderingene som må utføres ved utøvelse av enkelte av rettighetene, er det utarbeidet fire flytskjemaer. Disse er:
- Retten til informasjon
- Retten til innsyn
- Retten til retting
- Retten til sletting
Jeg er fastlege og lurer på hvordan jeg skal gi god informasjon til mine pasienter.
Les veilederens kapittel 3 om informasjon, spesielt innledningen i kapittelet for å få oversikt. Kapittel 3.3.2 sier hvordan informasjon skal gis.
Jeg jobber på legevakten og har fått en forespørsel om innsyn i journal. + sletting
Les veilederens kapittel 4.2 Rett til innsyn og kapittel 5.
Jeg er pasient og vil gjerne vite hvordan jeg kan få innsyn i min journal
Les veilederens kap 4, særlig kap 4.2.
Jeg er leverandør og har fått et krav om å ivareta innebygget personvern og særlig rettigheten om dataportabilitet.
Les veilederens kap 8 og 12.
Jeg er personvernombud og trenger en grundig innføring i hva de registrertes rettigheter er i helse- og omsorgssektoren.
Les hele veilederen.
Jeg er leder og trenger en kort innføring i hva de registrertes rettigheter er.
Les veilederens kapittel 1.1, 1.3 og innledningene til resten av kapitlene. Så kan du lese grundig om hver rettighet når du trenger veiledning på den konkrete rettigheten.