Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Helsepersonell og andre ansatte i helse- og omsorgtjenesten skal hindre at uvedkommende får tilgang til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de har fått eller som er betrodd dem.
Taushetsplikten gjelder opplysninger helsepersonellet har fått i egenskap av å være helsepersonell. Taushetsplikten omfatter også opplysninger man får tilgang til utenfor tjenesteforholdet, så lenge helsepersonellet mottar disse i egenskap av å være helsepersonell.
Helsepersonell har et selvstendig og personlig ansvar for å overholde taushetsplikten.
Hensynene bak taushetsplikten er å verne om pasientens integritet, og gjennom det bidra til befolkingens tillitt til helsetjenesten og helsepersonell. Befolkningen skal fritt kunne oppsøke helsetjenesten ved behov og føle seg trygg på å gi den informasjonen som er nødvendig for at helsepersonell skal kunne gi forsvarlig helsehjelp. Pasienten skal føle seg trygg på at opplysninger som gis i forbindelse med helsehjelp ikke benyttes i andre sammenhenger og utleveres til eller tilkommer uvedkommende.
Taushetsbelagte opplysninger kan videreformidles når den opplysningene gjelder har samtykket. Hensynet til pasientens personvern og integritet kan komme i konflikt med andre hensyn, som blant annet hensynet til liv, helse og samfunnssikkerhet. For visse situasjoner finnes det derfor lovbestemte unntak fra taushetsplikten.
Alle pasienter og brukere av helse- og omsorgstjenester har rett til vern mot spredning av opplysninger om personlige og helsemessige forhold. Hvilke opplysninger som omfattes av taushetsplikten skal tolkes vidt.
Taushetsplikten innebærer både en plikt til å tie og en aktiv plikt til å hindre at uvedkommende får tilgang til taushetsbelagt informasjon. Helsepersonell er bundet av taushetsplikten også etter at de har sluttet i jobben. Forsvarlig håndtering og oppbevaring av pasientopplysninger er en forutsetning for å etterleve den lovbestemte taushetsplikten.
Virksomheter i helse- og omsorgstjenesten har et ansvar for å tilrettelegge arbeidet på en slik måte at helsepersonell reelt kan overholde taushetsplikten. Virksomhetens ansvar må ivaretas gjennom virkemidler som blant annet opplæring, prosedyrer, rutiner og ved fysisk tilrettelegging. Se Veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Det er viktig at helsepersonell og virksomheter i helse- og omsorgstjenesten er bevisst på situasjoner der det er en risiko for at taushetsplikten utfordres. Som et hjelpemiddel for å identifisere risikosituasjoner og reflektere over egen praksis, se dokumentet Når taushetsplikten utfordres.
Helsepersonell har som hovedregel taushetsplikt overfor politiet og skal ikke utlevere opplysninger til politiet til bruk i etterforskning uten pasientens samtykke.
Lovens formål er å bidra til sikkerhet for pasienter og kvalitet i helse- og omsorgstjenesten samt tillit til helsepersonell og helse- og omsorgstjenesten.
Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven), kapittel 1, § 1
Kilde: lovdata.no
Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Pasienten kan samtykke til at helsepersonell utleverer opplysninger om personlige eller andre helsemessige forhold til andre. Foreldre skal som hovedregel samtykke for barn under 16 år.
Helsepersonell har i disse tilfellene opplysningsrett, som innebærer at helsepersonellet selv kan avgjøre om de vil utlevere opplysninger eller ikke.
Pasienten kan helt eller delvis frita helsepersonellet fra taushetsplikten med sitt samtykke. Samtykke kan begrenses til konkret informasjon, en enkelt diagnose eller et skadetilfelle.
Et samtykke opphever kun taushetsplikten så langt samtykket rekker.
For at et samtykke skal frita fra taushetsplikt må samtykket være gyldig og informert, det vil si at pasienten må være klar over hva vedkommende samtykker til, pasienten må ha samtykkekompetanse (være tilregnelig, myndig etc.) og samtykket må gis frivillig.
Pasienten skal forstå hvem opplysningene skal formidles til, hvilke opplysninger som skal videreformidles og hvilke konsekvenser videreformidlingen av opplysningene kan få. Det er helsepersonellets ansvar å gi tilstrekkelig informasjon slik at pasienten forstår hva samtykket innebærer.
Taushetsplikten gjelder også overfor pasientens eller brukerens pårørende. Informasjon som allerede er kjent for pårørende er likevel ikke taushetsbelagt. Når det ikke foreligger et samtykke til deling av informasjon fra pasienten eller brukeren, bør helsepersonell derfor spørre de pårørende hva de er kjent med fra før. Det krever heller ikke samtykke fra pasienten eller brukeren for å gi generell informasjon til de pårørende.
Eksempler på generell informasjon:
Kontaktinformasjon og ansatte
Rutiner og tilbud ved virksomheten/enheten
Når diagnose er kjent: generelt om årsaker, symptomer, behandling og prognose
Aktuelt regelverk, saksbehandling og rettigheter
Eventuelt: mulighet til å søke om avlastning, hjelpemidler og velferdsteknologi og hvor man kan søke - Tilbud til pårørende, barn og voksne Informasjon om bruker- og pårørendeorganisasjoner
Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Helsepersonell kan gi opplysninger videre når opplysningene er anonymiserte.
Helsepersonell har i disse tilfellene opplysningsrett. Helsepersonellet kan derfor selv avgjøre om de vil utlevere opplysninger eller ikke.
Helsepersonell kan fritt utlevere anonyme opplysninger. Helsepersonellet må sørge for tilstrekkelig anonymisering før opplysninger utleveres, slik at enkeltpersoner ikke gjenkjennes eller identifiseres.
Det må vurderes konkret om enkeltpersoner kan identifiseres på grunnlag av opplysningene. Det avgjørende er om opplysningene inneholder tilknytningspunkter (kommunenavn, kjønn, alder, diagnose etc.) som til sammen er tilstrekkelig for å kunne identifisere enkeltpersoner.
Det er et strengt krav om at identifikasjon ikke skal være mulig, verken direkte eller indirekte, for at kravet til anonymitet skal være oppfylt. Det er lagt til grunn at opplysninger er anonyme når de kan knyttes til fire-fem personer eller flere.
Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Helsepersonell kan ha en opplysningsrett når tungtveiende private eller offentlige interesser gjør det rettmessig å gi opplysningene videre. Unntaket gjelder når hensynet til liv, helse og samfunnssikkerhet veier tyngre enn hensynene bak taushetsplikten.
Helsepersonell har i disse tilfellene opplysningsrett. Helsepersonellet kan derfor selv avgjøre om de vil utlevere opplysninger eller ikke.
Opplysningsretten gjelder for alvorlige situasjoner, der videreformidling av informasjon vurderes å være viktig for å hindre skade eller fare av et visst omfang. Opplysningsretten vil i utgangspunktet gjelde ved fare for liv eller helse.
Opplysningsretten er ikke begrenset til å gjelde nødetater, men åpner for at opplysninger kan gis til andre, for eksempel barnevernet, skole, barnehage mv.
Dersom helsepersonell utleverer opplysninger som i utgangspunktet er undergitt lovbestemt taushetsplikt skal den opplysningene gjelder, så langt forholdene tilsier det, informeres om hvilke opplysningene som er gitt.
Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Helsepersonell kan gi opplysninger til annet samarbeidende personell som deltar i behandlingen av pasient når det er nødvendig for helsehjelpen, dersom ikke pasienten motsetter seg dette.
Det er kun opplysninger som er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp til pasienten som kan utveksles.
Samarbeidende helsepersonell kan for eksempel være helsepersonell i andre avdelinger, i andre sykehus eller helsepersonell utenfor sykehuset eller i andre virksomheter som samarbeider om helsehjelpen til den konkrete pasienten. Også andre enn helsepersonell kan være samarbeidende personell i den grad de samarbeider med helsepersonell om å yte behandling til pasienten.
Når informasjon deles med samarbeidende personell, får de tilsvarende taushetsplikt som helsepersonell.
Unntaket gjelder kun samarbeid om helsehjelp, og gjelder derfor ikke annet samarbeid mellom helsepersonell og for eksempel skole, PP-tjenesten og barnevern. Informasjon kan ikke utveksles mellom helsepersonell og personell i barnevernet med grunnlag i unntaket i helsepersonelloven § 25.
Det er ikke nødvendig å spørre pasienten om samtykke, men pasienten skal så langt som mulig være kjent med at det utleveres opplysninger til samarbeidene personell.