§ 12. Rengjøring og avfallshåndtering
Hensikten med rengjøring og kravet til forsvarlig renhold er å sørge for både god hygiene, et godt inneklima og trivsel. Godt renhold reduserer forekomsten av støvpartikler, allergener og smittestoffer.
Utformingen av virksomhetens områder, både inne og ute, har betydning for hvordan man sørger for et effektivt og godt renhold. Virksomhetens utforming og innredning, herunder materialvalg, skal være tilrettelagt for renhold og avfallshåndtering.
Kravet om forsvarlig renhold gjelder for alle deler av virksomheten, både inne og ute. Kravet til renhold omfatter alle overflater i lokalene; gulv, innredning og inventar, vegger og himling.
Forsvarlig renhold
Renholdet skal tilpasses hver enkelt virksomhet. Et forsvarlig renhold handler om å tilpasse renholdet etter behov. For eksempel vil det være nødvendig med mer renhold i perioder med høy smitterisiko (eks. virusinfeksjoner), ved høyt press på toaletter eller problemer med lukt.
Hvor regelmessig de ulike overflatene eller ulike rom bør rengjøres, vil avhenge av behovet.
Det må utarbeides en renholdsplan tilpasset virksomhetens behov. Renholdsplanen bør inneholde følgende:
- arbeidstid for regelmessig/daglig/ukentlig renhold
- hva som utføres av regelmessig/daglig/ukentlig renhold
- plan for periodisk renhold/hovedrenhold – utføres sjeldnere
- bygg, etasje, romnummer, romtype, rengjøringsareal, gulvbelegg, frekvens og kvalitetsprofil
- beregnet renholdstid – minimum akseptert renholdstid
- alle forhold av betydning for renholdsbehovet, for eksempel møblering, ventilasjonskanaler, lysarmaturer, avfallshåndtering og bruk av lokalene
- relevante rutiner, for eksempel renholdsinspeksjoner, tider for renholdet og sikkerhetsrutiner knyttet til oppbevaring av nøkler, låsing og alarmer
- plan for støvtørking av høye flater, vask av vegger og tak, ventiler mv.
- Informasjon om rengjøringsmidler og eventuelle kjemikalier
- virksomhetens medvirkning i renholdet
Forsvarlig renhold handler også om å bruke tilfredsstillende hygieniske metoder. Rengjøringsprodukter og rengjøringsmetoder skal vurderes med tanke på å unngå allergi og helseplager. Det vil blant annet si minst mulig bruk av kjemikalier og parfymerte renholdsprodukter. Det anbefales forsiktighet med bruk av rengjøringsmidler i sprayform, se veiledning fra Arbeidstilsynet om renholdsarbeid og kjemisk påvirkning (arbeidstilsynet.no).
NS-INSTA 800 (standard.no), som er en nordisk renholdsstandard, og Sintef Byggforsk sine råd og anbefalinger for effektivt og kvalitetsbevisst renhold i skoler og barnehager (700.212) (byggforsk.no), gir veiledning for renholdsarbeidet i barnehager og skoler.
Rutiner for håndtering av avfall
Virksomhetens avfall skal håndteres og oppbevares slik at smittespredning, brannfare og sjenerende lukt unngås. Bestemmelsen omfatter også virksomhetens ansvar for avfall så lenge avfallet er på barnehagens eller skolens område. For å unngå smittespredning må avfall også håndteres slik at skadedyr ikke får tilgang til dette. Spesialavfall som lyspærer, batterier og rengjøringsmidler må også samles inn og leveres i tråd med regelverket.