§ 11. Sanitære anlegg
Sanitære anlegg omfatter blant annet toaletter, vasker, dusjer, garderober og drikkevannsfontener. De sanitære forhold må tilpasses de aktuelle aldersgruppenes behov og det enkelte roms funksjoner.
Anleggene må ha
- tilfredsstillende standard
- tilstrekkelig størrelse
- tilstrekkelig kapasitet tilpasset virksomhetens behov.
- god tilgjengelighet
God utforming og plassering av toaletter, dusjer, garderober, og stellerom kan påvirke barn og elevers rett til privatliv, forebygge uønskede hendelser, ha betydning for trivsel og opplevd trygghet. Ved planlegging av utforming og plassering av sanitære anlegg bør man ta hensyn til dette, for eksempel ved å etablere toaletter med tette vegger og dører, samt dusjer som ivaretar skjerming. For stellerom bør det også tas hensyn til behovet for innsyn for å forebygge uønskede hendelser.
For nye anlegg stiller byggteknisk forskrift (lovdata.no) krav til standard og utforming, se blant annet § 13-15 om våtrom og rom med vanninstallasjoner og kapittel 12 om planløsning og bygningsdeler i byggverk. Kravene i og veiledning til byggteknisk forskrift (dibk.no) er veiledende for eksisterende virksomheter for hva som er helsemessig forsvarlig.
I sanitæranlegg er det spesielt viktig med et grundig renhold med hensyn til smittevern og god ventilasjon for å fjerne lukt og fuktighet som kan medføre vekst av mikroorganismer. Dette innebærer at alle overflater skal ha en standard som gjør anleggene enkle å rengjøre. Alle toaletter må ha håndvask med varmt vann, såpedispenser og tørkemulighet.
Kapasitet og størrelse skal tilpasses virksomhetens behov. Det anbefales ett toalett per 10 barn i barnehage og ett toalett per 20 elever i skolen. Virksomheter bør ha toaletter med tilgang fra uteområde. Det må være tilstrekkelig antall håndvasker for å kunne ivareta god håndhygiene.
Størrelse på garderober bør tilpasses behovene ved påkledning, behovet for oppbevaring av tøy, og ta hensyn til antall personer som skal oppholde seg der samtidig. Det må være tilstrekkelig areal til påkledning slik at risikoen for konflikt mellom barna/elevene unngås. Trange garderober og trengsel kan bidra til at uønskede situasjoner oppstår.