Virksomhetene skal sørge for at det etableres grunnleggende funksjonalitet i de tekniske løsningene som til sammen utgjør innbyggertjenestene. Funksjonaliteten må etableres der det er mulig og formålstjenlig.
Når virksomhetene åpner for digitale innbyggertjenester for foreldre, bør de legge pasient- og brukerrettighetslovens hovedregel for informasjon, medvirkning innsyn til grunn. Det vil si at standardinnstillingen i systemet er at alle opplysninger som det er mulig å dele digitalt, er tilgjengelig for foreldrene frem til barnet er 16 år.
Virksomhetene skal innhente oppdaterte opplysninger om hvem som har rett til å representere barnet digitalt til enhver tid.
Virksomhetene skal også sørge for at helsepersonell kan utsette eller nekte foreldrene digitalt innsyn i barnets helseopplysninger i et behandlingsforløp etter lovens unntaksbestemmelser. Foreldres manglende tilgang bør ikke gå på bekostning av pasientens egen tilgang.
Når ungdommen er over 16 år og helserettslig myndig, skal foreldre som hovedregel ikke ha innsyn i journalen. Men, virksomhetene bør legge til rette for at helsepersonell kan gi foreldre digital tilgang dersom ungdommen samtykker til det.
Virksomheten bør også legge til rette for at helsepersonell kan dele opplysninger med foreldrene som er nødvendig for å ivareta foreldreansvaret opp til barnet er 18 år.
Dersom de tekniske løsningene ikke er tilstrekkelig tilrettelagt for å gi og unnta opplysninger i samsvar med regelverket, må virksomheten tilrettelegge for medvirkning ved å gi informasjon og innsyn på papir etter anmodning fra foreldrene.