Kliniske læringsmål
Velg tema
Ha god kunnskap om generell og spesiell nevroanatomi og muskelanatomi.
Her tenkes særlig på kunnskap om sentralnervesystemets baner og kjerner og om perifere nervers anatomi, topografiske forløp og fibersammensetning.
Ha god kunnskap om generell nevrofysiologi.
Her tenkes særlig på membranfysiologi, aksjonspotensialer, nerveledning, nevromuskulær transmisjon, smertefysiologi, utvikling, degenerasjon, regenerasjon, reseptorfysiologi, høyere cerebrale funksjoners nevrofysiologi slik som bevissthet, hukommelse og søvn, muskelfysiologi og den teoretiske basis for ulike typer normal og patologisk muskelaktivitet.
Ha kunnskap om det sentrale og perifere nervesystemets og muskelsystemets biokjemi og farmakologi.
Selvstendig kunne utføre og vurdere resultatet av de vanligste EEG-metodene på pasienter i alle aldre, herunder:
- montere og praktisk utføre standard-EEG
- standard-EEG på voksne og barn
- provokasjon med hyperventilasjon og fotostimulering
- søvndeprivert EEG
- EEG hos nyfødte og premature
- EEG-diagnostikk ved koma og spørsmål om opphevet elektrisk hjerneaktivitet (hjernedød)
- langtids-EEG med video
- beskrive anfallssemiologi
Ha kjennskap til indikasjon for og utførelse av mindre vanlige EEG-metoder.
Her tenkes på avanserte metoder slik som corticografi, subdurale EEG-registreringer, EEG med sphenoidal-avledninger, topografisk EEG-analyse og source-imaging, magnetencefalografi og intracerebrale EEG-registreringer og stimuleringer.
Selvstendig kunne utføre og tolke de vanlige rutinemessig utførte nevrografiundersøkelsene på pasienter over 10 år, herunder:
- motorisk og sensorisk nevrografi
- F-responser
- repetitiv nervestimulering for å bestemme dekrement og inkrement
- H-refleksundersøkelse
- blink-refleksundersøkelse
Under supervisjon kunne utføre nevrografi og tolke funn hos barn under 10 år.
Ha kjennskap til indikasjon for og utførelse av mindre vanlige nevrografimetoder og enkelte spesialnerveundersøkelser.
Eksempler på metoder er nærnerveteknikk og threshold tracking og eksempler på spesialnerveundersøkelser er bulbokavernosusrefleks og phrenicusnevrografi.
Selvstendig kunne utføre, vurdere og tolke de vanlige og rutinemessig utførte EMG-undersøkelsene på pasienter over 10 år, herunder:
- normal og patologisk spontan aktivitet
- rekrutterings- og interferensmønstre
- visuell og kvantitativ analyse av motoriske enheter.
Under supervisjon kunne utføre, vurdere og tolke EMG hos barn under 10 år.
Selvstendig kunne utføre og tolke jitteranalyse/singel-fiber-EMG hos pasienter med mistenkt nevromuskulær transmisjonsforstyrrelse.
Ha kjennskap til mindre vanlige EMG-baserte undersøkelser.
Her tenkes på f eks sphinkter-EMG, larynx-EMG, macro-EMG, metoder for Motor Unit Number Estimation (MUNE), fibertetthetsmåling og diafragma-EMG.
Selvstendig kunne anvende nevrografi og EMG på kritisk syke pasienter ved intensivavdelinger til å vurdere om de har komplikasjoner fra det perifere nervesystem eller fra muskler.
Ha gode kunnskaper om spesielle metoder for diagnostikk av søvnsykdommer.
Her tenkes på narkolepsi, andre hypersomnier, sentral og obstruktiv søvnapnø, parasomnier og andre søvnsykdommer.
Beherske klassifisering av søvnstadier og søvnapnøanalyse og selvstendig kunne tolke funnene i en klinisk sammenheng.
Det tenkes på metoder som validerte spørreskjemaer og aktigrafi i tillegg til polysomnografi og multippel søvnlatenstest.
Selvstendig kunne tolke og beskrive polysomnografi.
Selvstendig kunne tolke og beskrive multippel søvnlatenstest.
Ha gode kunnskaper om indikasjon for, og selvstendig kunne utføre og tolke resultatet av sensorisk fremkalte responser (SEP), visuelt fremkalte responser (VEP) og auditive hjernestammeresponser (BAEP).
Selvstendig kunne tolke svar på fremkalte responser på komatøse pasienter.
Ha kjennskap til indikasjon og prinsipper for elektrooculografi (EOG) og elektroretinografi (ERG) og P300 test.
Ha kunnskap om bruk av motoriske svar fremkalt ved kortikal stimulering og andre klinisk nevrofysiologiske metoder til intraoperativ monitorering.
Selvstendig kunne utføre og tolke kardial autonom funksjonstest og sympatisk hudreflekstest.
Selvstendig kunne utføre og tolke termotest.
Ha kunnskap om andre kvantitative sensoriske tester og tynnfibertester.
Her tenkes på metoder som hudbiopsi, vibrametri, bruk av von Frey hår, algometri og ulike svettetester som f. eks quantitative sudomotor axon reflex test (QSART).
Ha teoretisk kunnskap om de vanlige lover for elektrisitet, funksjon av ulike filtre og forsterkere. Ha kunnskap om digitalisering av signaler og frekvensanalyse innen signalanalyse.
Ha praktisk kunnskap om ulike typer forsterkere, bruk av filtre, kilder for elektrisk støy og elektrisk sikkerhet.
Ha kunnskap om de viktigste offentlige forskrifter for elektromedisinsk utstyr.
Selvstendig kunne utføre god klinisk nevrologisk undersøkelse, herunder også mental status og komatilstander.
Ha kunnskap om de vanligste nevrologiske sykdommene og utredning og behandling av disse.