Kliniske læringsmål
Velg tema
Selvstendig kunne utføre, vurdere og tolke de vanlige og rutinemessig utførte EMG-undersøkelsene på pasienter over 10 år, herunder:
- normal og patologisk spontan aktivitet
- rekrutterings- og interferensmønstre
- visuell og kvantitativ analyse av motoriske enheter.
Under supervisjon kunne utføre, vurdere og tolke EMG hos barn under 10 år.
Selvstendig kunne utføre og tolke jitteranalyse/singel-fiber-EMG hos pasienter med mistenkt nevromuskulær transmisjonsforstyrrelse.
Ha kjennskap til mindre vanlige EMG-baserte undersøkelser.
Her tenkes på f eks sphinkter-EMG, larynx-EMG, macro-EMG, metoder for Motor Unit Number Estimation (MUNE), fibertetthetsmåling og diafragma-EMG.
Selvstendig kunne anvende nevrografi og EMG på kritisk syke pasienter ved intensivavdelinger til å vurdere om de har komplikasjoner fra det perifere nervesystem eller fra muskler.