Kliniske læringsmål
Velg tema
Ha god kunnskap om prinsipper innen farmakokinetikk og farmakodynamikk når det gjelder legemidler og andre kroppsfremmede stoffer, og selvstendig kunne anvende kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha god kunnskap om bivirkninger av legemidler, og selvstendig kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha god kunnskap om legemiddelinteraksjoner og polyfarmasi, og selvstendig kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha god kunnskap om laboratoriemessig og klinisk diagnostikk av forgiftninger og korrekt behandling og selvstendig kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha god kunnskap om hvordan sykdomspåvirkning/endret organfunksjon, som hjertesvikt, leversvikt eller nyresvikt, kan påvirke legemiddeleffekt og sikkerhet, og selvstendig kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha god kunnskap om legemiddelbruk ved graviditet og amming, og selvstendig kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha god kunnskap om legemiddelbruk i spesielt sårbare aldersgrupper, det vil si barn og eldre, og selvstendig kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha kjennskap til naturmidler og kosttilskudd, samt assosiert risiko ved bruk.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne utføre utredning, diagnostikk og behandling innen én til tre kliniske spesialiteter.
Læringsmålet kan oppnås gjennom tilsammen 12 mnd innen én til tre av følgende kliniske spesialiteter:
- allmennmedisin
- anestesiologi
- barne- og ungdomspsykiatri
- barnesykdommer
- indremedisin og indremedisinske hovedspesialiteter
- nevrologi
- onkologi
- psykiatri
- revmatologi
- rus- og avhengighetsmedisin
Ha kunnskap om legemiddelsikkerhetsarbeid, herunder sikker håndtering av legemidler i og utenfor sykehus, med og uten digitale verktøy.
Ha god kunnskap innen analytisk farmakologi, og selvstendig kunne anvende kunnskapen innen farmakologisk laboratorievirksomhet.
Ha god kunnskap om gjeldende lovverk og retningslinjer for laboratorievirksomhet.
Dette læringsmålet må ses i sammenheng med felles kompetanse modul under temaet kunnskapshåndtering.
Ha god kunnskap om legens roller i terapeutisk sammenheng versus rollen som vitne eller sakkyndig, samt om taushetsplikt versus opplysningsplikt overfor offentlige myndigheter.
Ha god kunnskap om indikasjon for legemiddelanalyser, rusmiddelanalyser og farmakogenetiske analyser, og selvstendig kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha god kunnskap om terapeutisk legemiddelmonitorering (TDM), og selvstendig kunne tolke analyseresultater.
Ha god kunnskap om rusmiddelanalyser, og selvstendig kunne tolke analyseresultater.
Ha god kunnskap om farmakogenetisk variabilitet.
Ha kjennskap til tolkning av farmakogenetiske analyseresultater.
Ha god kunnskap om fordeler og ulemper ved bruk av ulike biologiske materialer for påvisning av rusmidler og legemidler, og selvstendig kunne anvende kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha kjennskap til relevante analysemetoder for legemidler, rusmidler og farmakogenetisk utredning, og de enkelte metoders begrensninger.
Ha god kunnskap om betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatene, og kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha kjennskap til kvalitetsarbeidet i laboratorievirksomheten.
Ha kunnskap om legemiddelkomitéarbeid i sykehus.
Ha kunnskap om fagfeltet legemiddelepidemiologi.
Ha kjennskap til klinisk utprøving av legemidler.
Ha kjennskap til regulatoriske forhold av betydning for legemiddelfeltet.
Ha kjennskap til offentlige aktører innen legemiddelforvaltningen nasjonalt og internasjonalt.
Ha kjennskap til legemiddeløkonomi.
Ha kjennskap til legemidlers innvirkning på det ytre miljøet.
Ha kjennskap til forsyningssikkerhet og beredskapsarbeid på legemiddelfeltet.
Selvstendig kunne gi faglige råd for sikker, rasjonell og kostnadseffektiv legemiddelbehandling på individ- og populasjonsnivå.
Beherske formidling av produsentuavhengig legemiddelinformasjon muntlig og skriftlig.
Selvstendig kunne anvende farmakologisk kunnskap innen informasjonsarbeid og i undervisning av ulike yrkesgrupper, pasienter og/eller pårørende.
Selvstendig kunne utarbeide skriftlige farmakologiske arbeider.