Kliniske læringsmål
Velg tema
Ha god kunnskap om prinsipper innen farmakokinetikk og farmakodynamikk når det gjelder legemidler og andre kroppsfremmede stoffer, og selvstendig kunne anvende kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha god kunnskap om bivirkninger av legemidler, og selvstendig kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha god kunnskap om legemiddelinteraksjoner og polyfarmasi, og selvstendig kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha god kunnskap om laboratoriemessig og klinisk diagnostikk av forgiftninger og korrekt behandling og selvstendig kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha god kunnskap om hvordan sykdomspåvirkning/endret organfunksjon, som hjertesvikt, leversvikt eller nyresvikt, kan påvirke legemiddeleffekt og sikkerhet, og selvstendig kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha god kunnskap om legemiddelbruk ved graviditet og amming, og selvstendig kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha god kunnskap om legemiddelbruk i spesielt sårbare aldersgrupper, det vil si barn og eldre, og selvstendig kunne anvende denne kunnskapen i rådgivning og pasientbehandling.
Ha kjennskap til naturmidler og kosttilskudd, samt assosiert risiko ved bruk.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne utføre utredning, diagnostikk og behandling innen én til tre kliniske spesialiteter.
Læringsmålet kan oppnås gjennom tilsammen 12 mnd innen én til tre av følgende kliniske spesialiteter:
- allmennmedisin
- anestesiologi
- barne- og ungdomspsykiatri
- barnesykdommer
- indremedisin og indremedisinske hovedspesialiteter
- nevrologi
- onkologi
- psykiatri
- revmatologi
- rus- og avhengighetsmedisin
Ha kunnskap om legemiddelsikkerhetsarbeid, herunder sikker håndtering av legemidler i og utenfor sykehus, med og uten digitale verktøy.