Generelt
Rutiner for oppbevaring og kontroll med legemidler i reseptgruppene A og B skal være en del av virksomhetens internkontrollsystem. Denne bestemmelsen må derfor sees i sammenheng med legemiddelhåndteringsforskriftens § 4, sjette ledd, bokstav d.
Formålet med legemiddelhåndteringsforskriftens bestemmelser om dokumentasjon og kontroll med legemidler i reseptgruppene A og B er å bidra til sikker legemiddelhåndtering og forhindre svinn og misbruk av narkotiske og avhengighetsskapende legemidler. Dokumentasjonen skal legges frem ved myndighetenes tilsyn og kontroll med virksomheten.
Feil ved håndtering av legemidler i reseptgruppene A og B medfører stor risiko for pasientskade. Dobbeltkontroll ved uttak av legemidlene bør derfor inkludere en faglig kontroll av at det er riktig legemiddel i henhold til det som er ordinert til den enkelte pasient.
Kontroll med legemidler i reseptgruppe A
Legemiddelhåndteringsforskriften stiller krav til at virksomheten skal dokumentere mottak og bruk av legemidler i reseptgruppe A. Dokumentasjonen skal være oppdatert til enhver tid og oppbevares i fem år.
Mengden som mottas skal føres inn i regnskapet uten ugrunnet opphold. Hver delmengde som tas ut skal føres ut av regnskapet. Det skal summeres i regnskapet hva som er restmengde og dette skal kontrolleres regelmessig mot faktisk mengde narkotika på lager. Mottak, uttak, kassasjon og opptelling av restbeholdning skal kontrolleres og signeres av to medarbeidere med ansvar for denne oppgaven.
Regnskapet kan føres i skjema eller elektronisk system som ivaretar følgende punkter:
- Ett regnskap per legemiddel, styrke, legemiddelform og pakningsstørrelse
- Uttak fra beholdning er tydelig koblet til pasient, administrert mengde og dato for administrasjon
Etter avtale med leverende apotek eller grossist, bør virksomheten hver måned få en samlet oversikt over alle legemidler i reseptgruppe A som er levert. Denne oversikten kontrolleres mot medisinregnskapet. Det skal finnes prosedyrer for håndtering av avvik.
Dersom pasienten har med seg egne legemidler i reseptgruppe A som oppbevares i avdelingen bør virksomheten ha et system som sikrer oversikt over disse legemidlene. Hvis pasienten selv er ansvarlig for oppbevaring av legemidlene skal ikke disse tas med i enhetens regnskap.
I hjemmebaserte tjenester håndterer helsepersonell pasienters private legemidler. Dersom hjemmebaserte tjenester har ansvar for utdeling, skal legemidlene oppbevares i henhold til krav om regnskap og forsvarlighet. Der pasientens legemidler i reseptgruppe A oppbevares i virksomhetens lokaler eller i innelåst skap hos pasient, skal det føres regnskap for hver pasients forbruk. Så lenge legemidlene oppbevares i pasientens hjem og pasienten selv håndterer legemidlene føres legemidlene ut av virksomhetens regnskap ved levering til pasient.
Kontroll med legemidler i reseptgruppe B
Legemiddelhåndteringsforskriften stiller krav til at virksomheten har oversikt over alle mottak og uttak av legemidler i reseptgruppe B. Mottatt mengde skal sammenholdes med faktisk bruk på enhetsnivå. Dette oppnås ofte best ved å følge anbefaling om kontroll med legemidler i reseptgruppe A.