[Endret 1/18]
Stillingens omfang
For at det skal tildeles fastlønnstilskudd, er det et vilkår at stillingen utgjør mer enn 1/3 av full stilling. Formålet med denne begrensningen er å forhindre unødig oppsplitting av stillinger. Det gjelder en tilsvarende begrensning når det gjelder tildeling av driftstilskudd. Disse kan ikke utgjøre mindre enn 1/5 av fullt driftstilskudd.
Et fullt fastlønnstilskudd skal beregnes på grunnlag av 1620 timer per år (36 timer per uke x 45 uker). For tilsatte over 60 år, skal fastlønnstilskuddet beregnes på grunnlag av 1584 timer (36 timer per uke x 44 uker).
Stillingens innhold
Det kan ikke gis fastlønnstilskudd dersom administrative, kommunale gjøremål utgjør mer enn halvparten av stillingens omfang.
Det kan heller ikke gis fastlønnstilskudd dersom stillingen ikke er tillagt kurative oppgaver utenfor institusjon. Med institusjon menes skolehelsetjeneste, helsestasjon, alders- og sykehjem. Disse fysioterapitjenestene har kommunen selv ansvar for å finansiere, og det blir ikke gitt refusjon etter takster når fysioterapeuter med driftstilskudd gir behandling disse stedene.
Forskriften stiller ikke klare krav til omfanget av de kurative oppgavene utenfor institusjon, men det er et klart vilkår at stillingen skal være tillagt denne type oppgaver. Det kan derfor ikke tildeles fastlønnstilskudd til stillinger som utelukkende er knyttet til for eksempel syke- og aldershjem eller helsestasjon. Omfanget av kurativt arbeid utenfor institusjon bør være på minimum 5 timer per uke. Intensjonen med fastlønnstilskuddet er at dette skal gis i stedet for refusjon etter takster. Refusjon etter takster gis kun ved kurative oppgaver utenfor institusjon. Likevel godkjenner man etter langvarig praksis å tildele fastlønnstilskudd på grunnlag av stillinger med kun et fåtall timer kurativt arbeid utenfor institusjon per uke.
Ledighet i stilling/permisjoner
Hvis det har vært ledighet i stillingen på to måneder eller mindre i løpet av oppgjørsperioden (halvåret), skal det ikke foretas reduksjoner i fastlønnstilskuddet. Har stillingen vært ubesatt i mer enn to måneder, skal fastlønnstilskuddet reduseres tilsvarende. Har for eksempel stillingen vært ubesatt i 3 av 6 måneder, skal det kun utbetales 50 prosent fastlønnstilskudd.
Stillingen anses ikke som ledig dersom fysioterapeuten er sykmeldt, og kommunen har tatt inn vikar.
Ved lengre permisjoner skal fastlønnstilskuddet reduseres som om det var ledighet i stillingen. Dette gjelder likevel ikke dersom det er tilsatt vikar. Også ved deltidspermisjoner skal fastlønnstilskuddet reduseres. Dersom en fysioterapeut har 20 % permisjon fra en 100 % stilling, skal tilskuddet beregnes til 80 % av fullt tilskudd med mindre det tas inn vikar i 20% stilling.
Kombinasjon av fastlønnsstilling og driftstilskudd
Det kan ikke tildeles fastlønnstilskudd dersom fysioterapeuten har deltidsstilling på fast lønn kombinert med delvis driftstilskudd i samme kommune . Denne avgrensningen er gjort for å forhindre en sammenblanding av fastlønnspraksis og privat praksis.
Fra 1.1.2018 er det gjort unntak fra dette vilkåret for kommuner med mindre enn 2000 innbyggere ved inngangen av året det kreves tilskudd for. Hensikten er å gjøre fysioterapitjenester mer fleksible for små kommuner, og å gjøre det lettere for disse kommunene å beholde kvalifisert personell. Kommuner som krever fastlønnstilskudd for fysioterapeut som også mottar driftstilskudd i samme kommune, skal informere Helfo om dette og dokumentere avtalt arbeidstid i hver av stillingene overfor Helfo. Volumet i driftsavtalen og fastlønnsstillingen kan ikke overstige 100 prosent til sammen.
Dersom fysioterapeuten har driftstilskudd fra en annen kommune enn den som vedkommende mottar lønn fra, er dette ikke til hinder for å tildele fastlønnstilskudd til kommunen. Det er heller ikke noe til hinder for at en fysioterapeut kan vikariere både i en fastlønnsstilling og i en driftstilskuddspraksis. I slike tilfeller vil vikariatet i driftstilskuddspraksisen ikke påvirke tildelingen av fastlønnstilskudd.