Ved romretningsvansker anbefales generell stimulering og oppgaverelatert trening
SIGN: C3.
Generell stimulering og oppgaverelatert trening for slagrammede med romretningsvansker
Romretningsvansker
Romretningsvansker er problemer med å sette sammen deler til en helhet og å utføre handlinger i rommet. Ved romretningsvansker kan det være vanskelig å oppfatte forholdet mellom egen kropp og rommet omkring, kroppsdelenes innbyrdes forhold og det å forholde seg til høyre og venstre.
Problemer med avstandsbedømmelse kan vise seg ved at personen ikke klarer å gripe glasset som står på bordet eller heller kaffen utenfor koppen. De som har slike problemer kan f. eks. sette seg helt eller delvis utenfor stolen, kan ha vansker med påkledning eller med å orientere seg i nabolaget. Et stimulerende miljø ser ut til å fremme kognitive ferdigheter som rom retningssans [467] (SIGN: 3).
Det finnes ikke grunnlag for å anbefale noen spesifikke treningsopplegg for pasienter med rom-retningsvansker.
467. B. B. Johansson. Brain plasticity in health and disease. The Keio journal of medicine. 2004. 53. 231-46.
Siste faglige endring: 21. desember 2017 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2017). Generell stimulering og oppgaverelatert trening for slagrammede med romretningsvansker [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 21. desember 2017, lest 18. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/hjerneslag/rehabilitering-etter-hjerneslag/kognitive-vansker/generell-stimulering-og-oppgaverelatert-trening-for-slagrammede-med-romretningsvansker