Organiseringen i dag
Et utgangspunkt for vurderingen av organisering av rusforebyggende arbeid er den nåværende organiseringen og arbeidet som allerede gjøres i dag. Dette er utdypet tidligere i rapportens kapittel 3, men noen hovedpunkter gjentas her:
- Helse- og omsorgsdepartementet har koordinerende ansvar på rusfeltet på departementsnivå
- Det er ingen eksplisitt liknende organisering på direktoratsnivå
- KUBU-strukturen er etablert for å fremme samhandling og samarbeid om utsatte barn og unge
- Korus-ene understøtter kommunene regionalt med kunnskap og kompetanse
- Kommunene har selvråderett for organisering av sitt rusforebyggende arbeid
Andre utgangspunkter
Det er også tatt utgangspunkt i:
- Det er hensiktsmessig å bygge på og videreutvikle eksisterende strukturer så langt det er mulig
- Rusmiddelpolitikken er forankret i Helse- og omsorgsdepartementet, og helsesektoren bør derfor ha en særskilt rolle overfor de andre sektorene
- Det er behov for tydeligere organisering og mer kontakt mellom sektorene om rusforebygging på direktoratsnivå
- Nasjonal innsats skal understøtte kommunene
- Barns beste er et grunnleggende hensyn i handlinger og avgjørelser som berører barn
I skissene til modeller er hovedvekt lagt på organisering av nasjonal innsats. Nasjonal innsats må uavhengig av organisering kunne understøtte lokal innsats, og den lokale organisering drøftes derfor adskilt fra organiseringen på nasjonalt nivå i rapporten.