Kompletthet og kvalitet i personskadedata fra deltakende enheter i 2022 bærer preg av at dette var oppstartsåret til prosjektet. Ved mange av enhetene ble skadekoordinator ansatt først på høsten. Skadekoordinator har prioritert kartlegging av rutiner for skaderegistrering ved sine enheter den første tiden etter ansettelse da dette skal gi grunnlag for det påfølgende forbedringsarbeidet.
Nedenfor blir det presentert en oversikt over kompletthet og innholdet i enkelte av attributtene, med fokus på veitrafikkulykker, som rapporteres fra enhetene gjennom FMDS til NPR.
Data fra spesialisthelsetjenesten kobles sammen med ordinær rapportering av aktivitetsdata fra alle sykehus i Norge. Dette gjelder ikke for de kommunale legevaktene per dags dato. Når tabeller med kun veitrafikkulykker skal vises må en huske at disse finner man kun i FMDS mens hoveddiagnoser finner man kun i ordinær rapportering.
Ved sammenkobling av enheter med i Fyrtårnprosjektet, er det 55,3 prosent som mangler rapportering i FMDS. Det må man ha med seg når tabellene 22, 23 og 24 samt figurene 8 og 9 ses på.
I tabell 21 a og b vises nivået på rapporterende enheter der en skadekoordinator er ansatt i 20 prosent stilling. Ved Haukeland universitetssjukehus har det blitt ansatt to skadekoordinatorer, hvor den ene stillingen er lagt til skadepoliklinikken som ligger i Bergen helsehus, Oslo universitetssykehus HF har også ansatt to skadekoordinatorer og ved St. Olavs hospital HF har skadekoordinator hele helseforetaket som ansvarsområdet.
Helseforetak | Rapporterende enhet | Antall skader | Antall skader | Andel skader |
---|---|---|---|---|
Helse Bergen HF | Haukeland universitetssjukehus skadepoliklinikk – Bergen helsehus | 29 958 | 740 | 2,5 |
Haukeland universitetssjukehus | 7 660 | 1 616 | 21,1 | |
St. Olavs hospital HF | St. Olavs hospital HF | 14 681 | 6 699 | 45,6 |
Universitetssykehuset Nord-Norge HF | UNN Harstad | 3 629 | 823 | 22,7 |
| UNN Tromsø | 5 545 | 749 | 13,5 |
Sykehuset Innlandet HF | Sykehuset i Elverum | 8 378 | 4 923 | 58,8 |
| Sykehuset i Hamar | 812 | 197 | 24,3 |
| Sykehuset i Lillehammer | 6 725 | 2 217 | 33,0 |
Sørlandet sykehus HF | Kristiansand sykehus | 9 491 | 651 | 6,9 |
Sykehuset i Vestfold HF | Tønsberg sykehus | 11 078 | 6 411 | 57,9 |
Oslo universitetssykehus HF | OUS Skadelegevakten | 61 529 | 66 158 | 107,5 |
| OUS Ullevål | 5 888 | 1 470 | 25,0 |
Totalt |
| 165 374 | 92 654 | 56,0 |
Kommune | Rapporterende enhet | Antall skader | Antall skader | Andel skader |
---|---|---|---|---|
Bergen kommune | Bergen legevakt* | - | - | - |
Trondheim kommune | Trondheim interkommunale legevakt** | - | 275 | - |
Tromsø kommune | Tromsø kommunale legevakt* | - | - | - |
Kristiansand kommune | Kristiansand legevakt* | - | - | - |
Tønsberg kommune | Tønsbergregionen legevakt* | - | - | - |
Hamar kommune | Hedmarken Interkommunale legevakt* | - | - | - |
Lillehammer kommune | Lillehammer interkommunale legevakt* | - | - | - |
Totalt |
| - | 275 | - |
*Ikke rapportert FMDS **Er ikke spesialisthelsetjeneste og blir derfor ikke rapportert i somatiske aktivitetsdata.
I tabell 21 b ser vi at omtrent alle kommunale legevakter sliter med å få rapportert. Den viktigste årsaken er mangel på pasientadministrativt system som kan rapportere til Helsedirektoratet.
Alvorlighetsgrad | % | Antall |
---|---|---|
Liten (AIS 1) | 72,1 | 3 394 |
Moderat (AIS 2) | 20,9 | 986 |
Alvorlig skade (AIS 3+) | 3,8 | 177 |
Ukjent | 3,2 | 153 |
Totalt | 100 | 4 710 |
Et av prosjektets målsettinger er å gi en god kartlegging av alvorlige skader som følge av veitrafikkulykker. I tabell 22 ser vi at antallet alvorlige veitrafikkulykker som er rapportert i FMDS er 4 693 i 2022, hvor nesten 4 prosent er vurdert som alvorlige (AIS3+).
Figur 8 viser at sykkel og personbil/varebil er de mest utbredte fremkomstmidlene for veitrafikkulykkene.
Arbeidsgivers bransje | % | Antall |
---|---|---|
Transport | 36,5 | 76 |
Helse og sosial | 14,4 | 30 |
Bygge- og anleggsvirksomhet | 6,7 | 14 |
Industri | 3,8 | 8 |
Jordbruk, skogbruk og fiske | 1,4 | 3 |
Annen bransje | 34,6 | 72 |
Ukjent bransje | 2,4 | 5 |
Totalt | 100 | 208 |
Tabell 23 viser at "Transport" er den vanligste bransjen ved veitrafikkulykker der det er registrert "Inntektsgivende arbeid". "Annen bransje" utgjør den nest største andelen.
I figur 9 fremgår at det er de yngste aldersgruppene som har flest skader på grunn av veitrafikkulykker.
ICD-10 diagnoser | % | Antall |
---|---|---|
S06 Intrakraniell skade | 6,8 | 321 |
S52 Brudd i underarm | 5,7 | 270 |
S42 Brudd i skulder og overarm | 3,4 | 159 |
S01 Åpent sår i hode (caput) | 3,3 | 157 |
S13 Dislokasjon, forstuing og forstrekking av ledd og leddbånd i halsregionen | 3,2 | 150 |
S80 Overflateskade på kne og legg | 2,9 | 138 |
S62 Brudd i håndledds- og håndregionen | 2,8 | 130 |
S00 Overflateskade på hode (caput) | 2,7 | 127 |
S22 Brudd i ribben (costa), brystben (sternum) og torakalkolumna | 2,6 | 121 |
S60 Overflateskade på håndledd og hånd | 2,5 | 120 |
I tabell 24 vises de 10 mest registrerte hoveddiagnosene fra den ordinære rapporteringen til NPR koblet mot trafikkulykker som er innrapportert i FMDS. De to vanligste diagnosene var intrakraniell skade og brudd i underarm.
Kvaliteten på FMDS fra enhetene i Fyrtårnprosjektet for 2022 har på grunn av lav innrapportering ikke vært en prioritering i arbeid med årsrapporten for 2022. Informasjon om kvalitet for alle rapporterende enheter kommer frem i kapittel 4.