Tabell 2.9 viser antall vedtak fattet og klager mottatt i løpet av 2022.
| Vedtak*, antall | Vedtak med avslag, antall | Klager mottatt, antall | Vedtak med avslag, prosent |
---|---|---|---|---|
Praktisk bistand, daglige gjøremål | 59 122 | 909 | 27 | 1,5 |
Praktisk bistand, opplæring daglige gjøremål | 13 998 | 190 | 22 | 1,4 |
Praktisk bistand, brukerstyrt personlig assistanse | 4 013 | 569 | 87 | 14,2 |
Dagaktivitetstilbud | 20 017 | 649 | Under 10 | 3,2 |
Matombringing | 15 573 | 90 | .. | 0,6 |
Trygghetsalarm* | 36 441 | .. | .. | .. |
Avlasting - utenfor institusjon | 8 179 | 412 | 56 | 5,0 |
Avlasting i institusjon | 24 077 | 549 | 34 | 2,3 |
Støttekontakt | 19 094 | 1 325 | 38 | 6,9 |
Omsorgsstønad | 8 477 | 938 | 94 | 11,1 |
Helsetjenester i hjemmet | 224 699 | 2 393 | 45 | 1,1 |
Dagopphold i institusjon | 2 827 | 55 | .. | 1,9 |
Tidsbegrenset opphold, utredning/behandling | 61 123 | 415 | Under 10 | 0,7 |
Tidsbegrenset opphold, habilitering/rehabilitering | 27 846 | 253 | Under 10 | 0,9 |
Tidsbegrenset opphold, annet | 36 154 | 880 | 15 | 2,4 |
Langtidsopphold i institusjon | 24 139 | 1 665 | 58 | 6,9 |
Bolig kommunen disponerer til helse- og omsorgsformål | 12 464 | 1 634 | 31 | 13,1 |
Kilde: KPR helse og omsorg
* - ny vurdering av eksisterende vedtak inkludert
** - fra 2019 kan trygghetsalarm og andre velferdsteknologiske løsninger rapporteres til KPR uansett om det fattes vedtak eller ikke
Helsetjenester i hjemmet var rapportert med flest vedtak fattet i 2022 (224 699). Dagopphold i institusjon var rapportert med relativt få vedtak fattet i 2022 (2 827). Praktisk bistand – brukerstyrt personlig assistanse, Omsorgsstønad og Avlastning utenfor institusjon rapporteres også med relativt få vedtak i året, sammenliknet med andre typer tjenester.
Hovedtrekk for vedtak om avslag i 2022:
- Mellom 10-15 prosent av vedtak om Praktisk bistand - brukerstyrt personlig assistanse, Omsorgsstønad og Bolig kommunen disponerer til helse- og omsorgsformål, var avslag
- 6,9 prosent av vedtak om Langtidsopphold i institusjon og Støttekontakt var avslag
- Mellom 2 og 5 prosent av vedtak om Dagaktivitetstilbud, Dagopphold i institusjon, Avlastning og Tidsbegrenset opphold i institusjon-annet, var avslag
- For resterende tjenester utgjør vedtak med avslag under 2 prosent av vedtakene fattet i 2022
Det registreres relativt få klager i løpet av året. Flest klager var det på Bolig kommunen disponerer til helse- og omsorgsformål, Praktisk bistand - brukerstyrt personlig assistanse og Omsorgsstønad. Det er gjennomført sammenlikninger i enkeltkommuner, som bekrefter lavere antall klager eller ingen klager rapportert til KPR, sammenlignet med antall klager registret hos statsforvalteren. Siden både kommuner og statsforvalter kan motta klager, er det behov for videre arbeid for å øke datakompletthet i KPR på dette området.