Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 7.2Pasient- og brukerombud

Pasient – og brukerombudets virksomhet er hjemlet i lov om pasient- og brukerrettigheter av 2. juli 1999 kapittel 8. Ombudet skal arbeide for å ivareta pasientenes og brukernes behov, interesser og rettssikkerhet overfor den statlige spesialisthelsetjenesten, den kommunale helse- og omsorgstjenesten og den fylkeskommunale tannhelsetjenesten, og for å bedre kvaliteten i disse tjenestene.

Pasient- og brukerombudet i Vestland, kontor Bergen, har en koordinerende rolle for alle ombudene. Nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud skal bidra til å utvikle felles arbeidsmetodikk, bistår de øvrige ombudene med systematisk kompetanseutvikling og veiledning, gir råd i enkeltsaker, bidrar til felles løsning og forståelse av prinsipielle saker og følger med på hvordan ulike grupper av pasienter og brukere prioriteres ved tildeling av tjenester. Helsedirektoratet har med bakgrunn i rapport om faglig organisering, overlevert til departementet 22.10.2019, delegert en rekke ansvarsområder til NKPOBO. Delegering skjer formelt gjennom årlig mål- og disponeringsskriv.

Generelt om beslutningsmyndighet

Helsedirektoratet har delegert faglig beslutningsmyndighet til NKPOBO på følgende områder:

Felles faglig utvikling og faggrupper på tvers

Felles kunnskaps- og kompetansegrunnlag er viktig for å skape en felles praksis og retning i Pasient- og brukerombudet. Det er viktig at disse tiltakene er systematiske og har et tydelig målbilde. Det er viktig at det satses på kompetanseutvikling knyttet til de ulike fagområdene Pasient- og brukerombudet benytter seg av i det daglige arbeidet, som for eksempel juss eller faglige helseområder. Det skal etableres faggrupper knyttet til fagområder. Det er viktig at faggruppene åpner opp for deltakelse fra ansatte med ulik faglig bakgrunn. For hver faggruppe skal det vurderes om det skal opprettes dedikerte stillinger til faggruppene. Mandat for faggruppene utarbeides av koordinerende ombud og må godkjennes av administrativ leder i POBO som har det overordnede ansvaret for virksomhetsstyring mm.

Felles kommunikasjon og felles visuell profil, herunder kommunikasjonsstrategi

En omforent kommunikasjonsstrategi vil bidra til at ombudene benytter seg av de samme mediekanalene og bidrar til et helhetlig inntrykk og lik informasjon om ordningen. Koordinerende ombud har ansvar for kommunikasjonsstrategi i POBO og felles visuell (grafisk) profil. NKPOBO har også ansvar for standardtekster, brevmaler m.m. og skal ha beslutningsmyndighet på de faglige sidene av dette arbeidet.

Felles brukerperspektiv og brukerråd

NKPOBO skal sørge for at det opprettes et eget brukerråd og en egnet plattform for brukertilbakemeldinger på tjenestene til Pasient- og brukerombudet. Det er viktig at tilbakemeldinger blir en fast del av forbedringsarbeidet til Pasient- og brukerombudet.

POBOs veiledere og kodeverk

NKPOBO har ansvar for å utarbeide policy, retningslinjer, prosedyrer og veiledere som angår saksbehandling hos Pasient- og brukerombudet (herunder kodeverk). NKPBO godkjenner faglige retningslinjer, prosedyrer og veiledere.

Administrativ leder godkjenner Policy, administrative retningslinjer og prosedyrer.

POBOs felles tjenestekatalog

NKPBO har ansvar for å utarbeide og beslutte intern tjenestekatalog. I tjenestekatalogen skal ordningens tjenester være konkretisert og dokumentert.

Nasjonal talsperson i saker av nasjonal karakter og av nasjonal interesse

NKPOBO skal være nasjonal talsperson for Pasient- og brukerombudet. Koordinerende ombud skal i tett samarbeid med lokale leder utarbeide og utvikle beskrivelsen av hva rollen som nasjonal talsperson innebærer. Det utarbeides eget mandat for denne rollen.

Pasient- og brukerombudet i Vestland, kontor Bergen, har en koordinerende rolle for alle ombudene. Nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud bidrar til å utvikle felles arbeidsmetodikk, bistår de øvrige ombudene med systematisk kompetanseutvikling og veiledning, gir råd i enkeltsaker, bidrar til felles løsning og forståelse av prinsipielle saker og følger med på hvordan ulike grupper av pasienter og brukere prioriteres ved tildeling av tjenester.

Felles årsmelding er levert av Pasient- og brukerombudet ved nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud, og ligger vedlagt årsrapporten.

Siste faglige endring: 28. april 2023