Alle innbyggere skal oppleve tilpassede tjenester av god kvalitet. Handlingsplanen løfter kontinuitet, tilgjengelighet og god faglig praksis basert som viktige kvalitetsparametere. I tillegg er samhandling, god ressursutnyttelse og involvering av brukerne viktige kvalitetsdimensjoner.[31] Det skal gi trygge og sikre tjenester for alle og god pasientsikkerhet.
Handlingsplanen inneholder flere tiltak som skal bidra til at allmennlegetjenesten kan møte brukernes behov med vekt på innbyggere med kroniske lidelser og sammensatte behov. Allmennlegens tid må brukes best mulig, og det må legges til rette for at annet personell kan avlaste og bidra med sin kompetanse der det er faglig riktig og hensiktsmessig. Teknologi og andre virkemidler som understøtter effektivitet og god tilgjengelighet, skal tas i bruk.
Et viktig premiss for god faglig praksis er mulighet for systematisk kvalitetsarbeid på legekontoret og på systemnivå i kommunen. Allmennlegene skal ha kunnskap, ferdigheter, verktøy og virkemidler for å drive kvalitetsarbeid. I tillegg er det viktig med kunnskap om kvaliteten i tjenestene ved tilgjengelige data og indikatorer om kvalitet.
5 effektmål for målområde 2:
- Bedre kunnskap om kvalitet i allmennlegetjenesten
- Bedre faglig praksis basert på tilgjengelig forskning og kunnskap
- Behovstilpassede tjenester til alle, også de med omfattende behov
- En mer tilgjengelig allmennlegetjeneste
- Forbedret kontinuitet og samhandling som gir gevinster for innbyggerne