Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 2.5Bedre faglig praksis basert på forskning og tilgjengelig kunnskap

Et viktig ledd i å oppnå god kvalitet til alle er å styrke satsningen på det systematiske arbeidet med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Mangel på tid og tilrettelegging for kvalitetsforbedring kan påvirke tjenestens evne til å utøve beste praksis for alle innbyggere. I en spørreundersøkelse i desember 2022 fremkommer det at 24 prosent av fastlegene er tilfredse med egen arbeidsbelastning, mens de resterende opplever for høy arbeidsbelastning. Det er en bedring fra januar 2022 der 20 prosent svarte at de var tilfredse med sin arbeidsbelastning og kan ses i lys av muligheten for bedre faglig praksis.[51]

2.5.1 Kvalitetsarbeid integrert i utdanningen

Helsedirektoratet har fått oppdrag om å integrere kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid i etterutdanning for spesialister og i spesialistutdanningen i allmennmedisin, slik at systematisk arbeid med kvalitet og pasientsikkerhet ble gjort tellende i etterutdanningen. Vi ble også bedt om å følge med på om læringsmålene ivaretar kvaliteten og pasientsikkerheten i spesialistutdanningen.

Legeforeningen mener det allerede ligger mange gode aktiviteter som skal gi legene opplæring og fokus på kvalitet og pasientsikkerhet i etterutdanningen. Det ble gjort noen endringer til fordel for aktiviteter innen kvalitet og pasientsikkerhet.

Hdir har gitt støtte til en podkast-serie om læringsmålene i allmennmedisin, som ble lansert i 2022, og ALIS-kontorene har fått finansiell støtte til å utvikle digital opplæringsressurs i veiledning.

2.5.2 Revidering av veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring

Veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten retter seg mot alle som tilbyr helse- og omsorgstjenester. Dagens veileder fra 2016 skal revideres innen 2024 i tråd med endringer i lovverk og oppdatert kunnskap om ledelse, kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet. Det er planer om å utvide veilederen til å inkludere kommunens ansvar for allmennlegetjenesten og allmennlegers virksomhetsansvar.

 

Fotnoter

[51] Oslo Economics og UiO (2023) Evaluering av handlingsplan for allmennlegetjenesten 2020–2024, Evalueringsrapport 2

Siste faglige endring: 24. mai 2023