For å bidra til at tiltaket gir ønsket effekt, er det flere avgjørende forutsetninger som må på plass. En styrke vil være at tiltaket piloteres parallelt med implementering og testing av øvrige tiltak som også planlegges. Dette kan bidra til å få ut den samlede effekten av tiltakene. Videre vurderes følgende punkter som sentrale:
Ikke en nasjonal behandlingstjeneste
Ambulant spesialisthelseteam bør ikke forskriftsfestet som nasjonal behandlingstjeneste. Det er en fleksibel støtteordning som er rettet mot å styrke lokale tjenester der det mangler kapasitet eller kompetanse i det tilgjengelige tilbudet. Fordi tjenesten ikke er forankret i forskrift om nasjonale tjenester, er det ikke krav om at alle barn og unge med høy risiko må henvises til tjenesten. I områder hvor det allerede finnes et godt etablert tilbud, bør pasientene behandles lokalt.
Kompetent personell
At det lar seg gjøre å rekruttere ansatte til teamet med den nødvendige kompetansen, eller som kan få opplæring for å håndtere de spesifikke problemstillingene de vil møte.
Lokalt samarbeid og forankring
Pilotprosjektet må ha støtte og forankring hos lokale tjenester, og det kreves tett samarbeid mellom kommuner, RHF-er, HF-er og Helsedirektoratet. Dette for å integrere tiltaket i eksisterende strukturer.
Koordineringsansvar
Et utvalgt helseforetak (HF) må få det overordnede ansvaret for å koordinere piloteringen, i samarbeid med øvrige helseforetak, kommuner og andre relevante instanser. Dette for å sikre god styring og samordning av ressursene.
Variasjon i pilotområder
Piloteringen bør gjennomføres i 2-3 geografisk områder som er ulike i form av befolkningstetthet, ressurser osv. Dette for å teste løsningen under ulike forhold.
Lik prioritering
Pilotområdene bør prioriteres likt, uavhengig av nærhet til ansvarlig HF. Dette for at pilotområdene skal ha like muligheter for å lykkes.
Informasjonsdeling og synlighet
Kommunene og tjenestene som arbeider med barn og unge, må være godt kjent med tilbudet. Dette krever målrettet formidling gjennom nasjonale samhandlingsarenaer, nettressurser og informasjonsarbeid i regi av Statsforvalteren.
Finansiering og ressurser
Pilotprosjektet bør ha særskilt finansiering for å kunne gjennomføres som planlagt, uten å gå på bekostning av eksisterende tjenester. Etter prosjektperioden kan midlene overføres til ordinære driftsbudsjett i ansvarlig HF.
Henvisning av målgruppen
Det er avgjørende at de rette pasientene blir henvist til det ambulerende teamet, og at unge i målgruppen faktisk ønsker å motta behandling.
Fortløpende evaluering
Piloteringen må følges opp med kontinuerlig evaluering og justering. Dette innebærer både effekt- og implementeringsforskning for å vurdere resultatene, samt overvåke ressurspress og resultater.
En risiko ved tilbudet er hvorvidt barn og unge med høy risiko for å skade andre ønsker behandling, og om de henvises til tilbudet. Det bør etableres tett samarbeid med konfliktrådet, politiet og barnevernet for å bidra til at målgruppen henvises til tilbudet.