Det foreslås at ett helseforetak (HF) får ansvar for å pilotere ambulant spesialisthelseteam i 2-3 geografisk avgrensede områder.
Helsedirektoratet foreslår å pilotere behandlingstilbudet i to år først, før det vurderes om tjenesten skal videreføres i en femårig prosjektperiode og breddes nasjonalt. Etter en eventuell prosjektperiode bør tilbudet overføres til ordinære tjenester. Denne tilnærmingen vil gjøre det mulig å evaluere tjenestens effekt og potensial til å redusere vold og skadelig seksuell atferd (SSA) blant unge med høy risiko. En gradvis implementering gjør det også mulig å identifisere eventuelle utfordringer og behov for justeringer fortløpende, og vil samtidig gi tid til å bygge opp kompetansen på feltet.
Det anbefales å gjennomføre en effekt- og implementeringsforskning for å kontinuerlig evaluere og forbedre ambulant spesialisthelseteam. Se 2.5.6 Evaluere for mer informasjon.
2025: Planlegge og etablere pilotering
Å pilotere en løsning innebærer å teste den i et begrenset omfang før en fullstendig implementering. Planleggingen av piloteringen innebærer blant annet:
- Beslutte hvilket helseforetak som skal drifte behandlingstilbudet
- Sette spesifikke, målbare mål som bør evalueres underveis
- Bestemme i hvilke områder piloten skal gjennomføres i
- Utvikle en pilotplan som beskriver hva som skal gjøres, hvem som er ansvarlige og ressursbehovet. Her bør det også fremkomme detaljer om hvordan data skal samles inn og analyseres.
- Rekruttere personell som skal jobbe i tilbudet
- Bygge opp strukturer for å øke og opprettholde kompetansen til ansatte i tilbudet, herunder også strukturer for samarbeid internt i teamet, samt veiledningsstrukturer i aktuelle behandlinger og kvalitetssikringsstrukturer.
- Involvere, informere og forankre mål og forventninger i både kommunale tjenester og spesialisthelsetjenesten i pilotområdene.
- Planlegge for nødvendig opplæring til ansatte i kommunale tjenester og spesialisthelsetjenesten i pilotområdene. Dette gjøres som en del av tiltaket styrke eksisterende tjenester og vil ikke utføres av ambulant spesialisthelseteam, men av relevante kompetansemiljøer.
Personellet i behandlingstilbudet blir ansatt i det HF-et som får ansvar for løsningen.
2026 og 2027: Pilotering
Pilotere ambulant spesialisthelseteam i 2-3 avgrensede geografiske områder. Minst ett av de geografiske områdene bør være i tilknytning til det HF-et som får ansvar for arbeidet. De geografiske områdene bør være ulike i form av blant annet demografi, geografisk spredning, variasjon i tilgang til lokale ressurser og kulturelle ulikheter. Løsningen bør fortløpende evalueres og justeres underveis. Dette for å bedre forstå hvordan løsningen fungerer under ulike forhold og dermed optimalisere før en eventuell bredding.
2028-2032: Bredde løsningen til øvrige områder (prosjektperiode)
Etter pilotperioden bør det vurderes hvorvidt tilbudet skal breddes ut nasjonalt i en prosjektperiode. Det bør da også vurderes om tjenesten skal organiseres som nasjonal, regional eller fler-regional. Det bør også vurderes om tjenesten skal stå som et eget tilbud, eller om det skal integreres som en del av et annet tilbud. Det er imidlertid viktig at tjenesten forblir en fagspesifikk enhet som samler kompetansen og bidrar til et robust fagmiljø på feltet.
Vurderingene bør gjøres av ansvarlig HF, RHF-ene og øvrige HF-er. Helsedirektoratet bør også delta i vurderingene.
Formålet med prosjektperioden på fem år etter piloteringen er å implementere tjenesten nasjonalt. Fokuset vil være på å videreutvikle og optimalisere tjenesten basert på erfaringer og data samlet inn fra pilotperioden. Dette for å bidra til at løsningen fungerer effektivt i ulike kontekster og miljøer, å at det etableres robuste prosesser og prosedyrer for å oppnå en bærekraftig integrasjon i eksisterende systemer og strukturer.
2033: Løsningen overføres som ordinær helsetjeneste
Etter prosjektperioden bør tjenesten overføres til ordinære helsetjenester. Det er viktig å sikre at all relevant kunnskap og kompetanse som er utviklet under prosjektet blir overført til de permanente strukturene. Det er også viktig å videreføre og eventuelt implementere systemer for kontinuerlig kvalitetssikring og evaluering.