Kommunen skal ha rutiner for ordinering, rekvirering og håndtering av legemidler på resept, formidling av informasjon og samarbeid i og mellom helsetjenesten i kommunen og spesialisthelsetjenesten. Rutinene skal være kjent for alle som har arbeid som berører ordinering, rekvirering og håndtering av legemidler i kommunen.
Kommunen skal bidra til å sikre forsvarlig ordinering og rekvirering av vanedannende legemidler
- Kvalitetsforbedringsprosjekt om vanedannende legemidler, Molde kommune
- Kvalitetsforbedringspakker for kommuner og allmennleger som legemiddelgjennomgang (skilnet.no). Kvalitetspakke om vanedannende legemidler, tilgjengelig i 2022, Senter for Kvalitet i Legetjenester
Kommuner har lovpålagte plikter for å ha nødvendige styringssystemer med hensyn til legemiddelhåndtering, jf. lov om kommunale helse- og omsorgstjenester § 4-1, forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten § 6, forskrift om legemiddelhåndtering § 4, forskrift om fastlegeordning i kommunene § 8 (lovdata.no).
Siste faglige endring: 19. oktober 2021 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2021). Kommunen skal bidra til å sikre forsvarlig ordinering og rekvirering av vanedannende legemidler [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 19. oktober 2021, lest 21. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/vanedannende-legemidler/ansvarlige-kompetanse-oppgaver-og-samarbeid/kommunen-skal-bidra-til-a-sikre-forsvarlig-ordinering-og-rekvirering-av-vanedannende-legemidler