§ 6-5. Endring og oppsigelse av avtaler
Avtalen bør gjennomgås årlig (f.eks innarbeides i et årshjul for samarbiedet) og revideres ved behov, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 6-5 første ledd. Både kommuner og helseforetak kan kreve avtalen revidert dersom vesentlige forutsetninger for avtalen er endret. Om avtalen sies opp, skal ny avtale inngås innen utgangen av oppsigelsestiden.
Oppsigelse besluttes av kommunestyret eller styret i helseforetaket. Oppsigelse kan omfatte hele eller deler av avtalen. Hvis oppsigelsen gjelder områder nevnt i §6-2 1. ledd, skal partene bli enige om en tidsplan for ny avtale.
Det regionale helseforetaket varsler Helsedirektoratet om oppsigelse av samarbeidsavtalen, eventuelt med oversendelse av tidsplan for inngåelse av ny samarbeidsavtale. Helseforetaket og kommunene i opptaksområdet kan ikke være uten samarbeidsavtale som omfatter punktene i §6-2, og enighet om ny avtale må skje før oppsigelsestiden på ett år går ut.
Nasjonal tvisteløsningsnemnd for helse- og omsorgssektoren ble oppnevnt i forbindelse med samhandlingsreformen i 2012 og kan
- mekle når det oppstår uenighet om inngåelse av samarbeidsavtaler
- avgi rådgivende uttalelse ved uenighet om inngåtte samarbeidsavtaler
- avgi rådgivende uttalelser ved tvister om betaling etter forskrift om kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter
- gi råd om hvem som har ansvaret for «gråsonepasienter» mellom kommuner og sykehus