§ 2-2 Ekspedisjonsrett
Provisorfarmasøyt og reseptarfarmasøyt er regulerte yrker som krever norsk autorisasjon eller lisens. Jf. lov om helsepersonell kapittel 9.
Apotekloven § 4-1 angir at apotekets farmasøytiske personale er de ansatte med rett til å utøve yrke som provisorfarmasøyt eller reseptarfarmasøyt. Dette kravet trenger likevel ikke tolkes dithen at farmasøyten må være ansatt i det apoteket hvor farmasøytkontrollen skal utføres, for å kunne foreta farmasøytkontroll i apoteket.
De fleste apotek i dag er ikke egne juridiske enheter og er følgelig ikke registrert med eget organisasjonsnummer i Enhetsregisteret i Brønnøysundregistrene. Direktoratet for medisinske produkter sin erfaring er at personalet i apotek som eies direkte av en kjede, har kjeden som arbeidsgiver. Det fremgår av den enkeltes arbeidsavtale ved hvilke(t) apotek vedkommende skal arbeide. For disse apotekene er det følgelig slik at apotekets eier er arbeidsgiver. Samtidig er det slik at kjedene som sådan ikke er apotek. Vi anser ikke at apotekloven er til hinder for en slik praksis.
For å sikre forsvarlig bemanning har apotek innimellom behov for å leie inn vikarer. Et eventuelt krav om at farmasøyt skulle være ansatt i apoteket for å ha selvstendig rett til å ekspedere legemidler etter resept, jf. apotekloven § 4-4, ville være urimelig og skape problemer for apotekdriften. Apoteklovens forarbeider gir ingen nærmere avklaring på problemstillingen. Vi legger derfor til grunn at intensjonen med apotekloven ikke har vært å kreve at personalet skal være ansatt i arbeidsrettslig forstand. Det avgjørende er at apoteket har en forsvarlig bemanning, herunder en forutsigbar/stabil bemanning, i slike tilfeller har vært at apoteket/driftskonsesjonæren har kontroll med personalets arbeidstider, arbeidsområder, kompetanse og lignende, som om personalet hadde vært ansatt. I praksis innebærer det at den enkelte arbeidstaker bør ha en arbeidskontrakt som angir hvilket apotek vedkommende skal arbeide i.
Det er ikke akseptabelt at det farmasøytiske personalet gjennomfører farmasøytkontroll fra annet sted enn apotekets godkjente lokaler. All reseptekspedisjon, inkludert farmasøyt- og strekkodekontroll, skal utføres i eller i umiddelbar nærhet til apotekets hovedlokaler og hvor apotekeren har sitt hovedvirke. Med en lokalisering i slik nærhet har det blitt lagt til grunn at apotekeren skal kunne ivareta ledelsen av apoteket og den daglige oppfølgingen og organiseringen for øvrig. Oppgaver som farmasøytkontroll og strekkodekontroll kan dermed ikke utkontrakteres. Det er også problematisk når det gjelder personvernhensyn å håndtere personopplysninger utenom apotekets lokaler.
Veilederen er laget i samarbeid mellom Helsedirektoratet og Direktoratet for medisinske produkter (DMP).
Siste faglige endring: 09. desember 2022 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2022). § 2-2 Ekspedisjonsrett [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 09. desember 2022, lest 21. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/rekvirering-og-utlevering-av-legemidler-m.m/grunnkrav-til-rekvirering-mottak-ekspedisjon-og-utlevering/-2-2-ekspedisjonsrett