Styringssystem for å sikre forsvarlige og gode tjenester
Krav til styringssystem følger av plikten til å sørge for forsvarlige tjenester. Plikten påhviler de ansvarlige for virksomheten i kommuner, helseforetak og øvrige institusjoner som yter helse- og omsorgstjenester, og innebærer å sikre systematisk styring av virksomheten slik at den oppfyller krav i helse- og omsorgslovgivningen. Kravene til systematiske tiltak er nedfelt i helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-1 tredje ledd, 4-1 og 4-2, og spesialisthelsetjenesteloven §§ 2-1 a tredje ledd, 3-4 a og 2-2. I tillegg gjelder kravene i helsepersonelloven § 16 om å organisere tjenestene slik at helsepersonellet skal kunne overholde sine lovpålagte plikter.
Kravene til internkontroll er også nedfelt i helsetilsynsloven § 5, utdypet i forskrift om av forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Systematiske tiltak for kvalitetsforbedring
Virksomheter som yter helsehjelp skal arbeide systematisk med kvalitetsforbedring. Virksomhetens styringssystem skal omfatte hvordan virksomhetens aktiviteter planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av helse- og omsorgslovgivningen, jfr. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten § 4.
Det omfatter både innholdet i tjenestene, organisering og arbeidsprosesser.
- Veilederen Ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten, utdyper bestemmelsene i denne forskriften.
- Veileder om oppfølging av personer med store og sammensatte behov, beskriver verktøy og metoder for systematisk kvalitetsforbedring med vekt på å sikre helhetlige og koordinerte tjenester.
Innholdselementer i styringssystemet
Styringssystemet skal tilpasses den aktuelle virksomheten, jfr. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten § 5. Innholdet i styringssystemet er videre konkretisert gjennom plikter på følgende områder jfr. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten §§ 6 til 9:
- Plikt til å planlegge virksomhetens aktiviteter, § 6
- Plikt til å gjennomføre virksomhetens aktiviteter, § 7
- Plikt til å evaluere virksomhetens aktiviteter, § 8
- Plikt til å korrigere virksomhetens aktiviteter, § 9
Virksomhetens ledelse kan også inkludere selvpålagte krav som går ut over det som følger av lov og forskrift. Eksempler på dette kan være krav til service, ventetider, tilgjengelighet og kommunikasjon. Slike krav kan være satt for å imøtekomme forventninger fra brukere, pårørende eller samarbeidspartnere.
Et sentralt element i å sikre godt faglig innhold i tjenestene, er at virksomheten er oppdatert på faglige retningslinjer og ny fagkunnskap. Virksomhetens ledelse må legge til rette for riktig rekruttering og kontinuerlig oppdatering av kunnskap gjennom kurs, etter- og videreutdanninger for ansatte. Endringer i behovet for tjenester må fanges opp slik at det til enhver tid sikres kompetanse i samsvar med behov. Dette er nærmere utdypet i merknadene til § 16 i rundskriv til helsepersonelloven.