Personer som bor i bolig eller bofellesskap og mottar tjenester får vedtak om disse basert på individuelle behov. Det er de brukerrettete tiltakene beskrevet i vedtaket som skal registreres.
For eksempel: praktisk bistand, praktisk bistand opplæring, dagtilbud, støttekontakt og helsetjenester i hjemmet.
Vær oppmerksom på at den rapporterte tiden skal gjenspeile de tjenestene personen mottar og ikke personellressursene i boligen.
Dette betyr at beboere i samme bolig kan registreres med ulike tjenester og ulikt antall timer, avhengig av deres individuelle behov.
Utdyping av rapportering av timer i bofellesskap:
Det gjøres en beregning for hver enkelt person som bor og mottar tjenester i bofellesskap.
- Hvor mye bistand mottar personen per døgn (fra dagvakt, kveldsvakt og nattevakt)?
- Endres situasjonen, må beregningen gjentas.
- Det er hvor mye bistand personen mottar i snitt per uke som skal beregnes.
- Hvis en nattevakt yter bistand til flere i løpet av en natt, må tiden den enkelte mottar beregnes, det gjelder også nødvendig tilsyn som nevnes under.
Formålet med bistanden skal alltid vurderes:
- Hvor mye er praktisk bistand (gulvvask, klesvask, bistand i dusj med mindre formålet her er helsehjelp)?
- Hvor mye er praktisk bistand opplæring (målet må være økt selvstendighet i opplæringen)?
- Hvor mye er helsetjenester i hjemmet?
- Er det behov for tilsyn og personen ikke kan overlates til seg selv, må det vurderes om formålet med tilsynet er helsehjelp.