Kommunen bør ha en tilgjengelig oversikt over det helhetlige tilbudet til barn og unge med ulike utfordringer, og deres familier. Ansatte som jobber med barn, unge og familier, og befolkningen for øvrig, bør vite hvilke tilbud og tjenester de kan forvente å finne i egen kommune. Oversikten bør være tilgjengelig digitalt, på tjenestesteder og på arenaer der barn og unge oppholder seg.
Et helhetlig tilbud inkluderer helsefremmende og forebyggende tilbud, samt oppfølgende og behandlende tjenester til barn, unge og deres familie.
Oversikten over ulike tilbud og tjenester bør være strukturert og blant annet inneholde:
- kontaktinformasjon og åpningstid til hver tjeneste
- informasjon om hvor og hvordan man kan ta kontakt ved bekymring for et barn, ungdom eller familie eller ved akutte situasjoner, for eksempel ved fare for liv og helse eller om avvergeplikten og meldeplikten trer i kraft
- informasjon om hvor barn og unge selv kan ta kontakt dersom de trenger hjelp og støtte, eller ved akutte situasjoner, for eksempel utsatt for omsorgssvikt, vold eller overgrep
- tilpasset og tilrettelagt informasjon for hele befolkningen slik at alle kan nå og bruke tjenestene uavhengig av nivå av helsekompetanse, språkkompetanse og digital kompetanse.