I tilfeller der pasienten eller brukeren blir påført skade eller alvorlige komplikasjoner i helse- og omsorgstjenesten, skal pasienten eller brukeren informeres. Nærmeste pårørende har rett til informasjon når pasienten eller brukeren ønsker det og har samtykket til videreformidling av denne typen informasjon eller når forholdene tilsier det. Det skal gis informasjon om:
- skaden
- hva som gjøres for å rette opp eller lindre skaden
- hvordan pasienten eller brukeren skal forholde seg videre
- årsaken til hendelsen hvis dette er klart, eventuelt at virksomheten vil komme tilbake med mer informasjon etter hvert når årsaksforhold er mer klarlagt
I tillegg skal pasienten eller brukeren informeres om muligheten til å:
- søke erstatning hos Norsk Pasientskadeerstatning
- henvende seg til Pasient- og brukerombudet
- anmode tilsynsmyndigheten om vurdering av eventuelt pliktbrudd
Hvis pasienten eller brukeren blir påført en skade eller alvorlig komplikasjon, og utfallet er uventet i forhold til forventet risiko, skal det gis informasjon om tiltak helse- og omsorgstjenesten vil iverksette for at liknende hendelser ikke skal skje igjen.
Hvis en pasient eller bruker dør i helse- og omsorgstjenesten og dødsfallet er uventet i forhold til påregnelig (forventet, kjent) risiko, har nærmeste pårørende rett til informasjon innenfor taushetspliktens rammer.
Pasient eller bruker og nærmeste pårørende har rett til å varsle Statens helsetilsyn og Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten om dødsfall eller svært alvorlige skader som har sammenheng med helsehjelp.
Informasjon om varselordningen finnes her Varsel fra pasient, bruker og nærmeste pårørende | Helsetilsynet