Det er øverste leders ansvar at alle pasienter mottar trygge og forsvarlige tjenester. Ansvars- og oppgavefordeling må forankres tydelig i organisasjonen. Alle må være kjent med hvilke oppgaver de selv har, i tillegg skal de ha tilstrekkelig kunnskap om andres relevante ansvar og oppgaver og hvem som har myndighet til å ta beslutninger. Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven) § 16 (Lovdata.no) pålegger virksomhet som yter helse- og omsorgstjenester å organisere seg slik at helsepersonellet gis handlefrihet til å overholde sine lovpålagte plikter, det vil si plikter som følger av helsepersonelloven og av andre lover og forskrifter.
Bestemmelsen medfører i praksis at virksomheten skal sørge for tilstrekkelige personal-ressurser med nødvendige kvalifikasjoner, tilstrekkelig og adekvat utstyr, tydelig fordeling av ansvar, oppgaver og myndighet, nødvendige instrukser, rutiner og prosedyrer for de ulike oppgavene m.v., det vil si organisatoriske elementer som tilrettelegger for at helsepersonell kan utføre sine oppgaver i tråd med lovpålagte plikter og faglig forsvarlighet. Bestemmelsen må ses i sammenheng med Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten. Helsedirektoratet har utgitt en veileder til forskriften (IS-2620). Veilederen handler om hvordan ledere i helse- og omsorgstjenesten kan forstå og etterleve krav i forskriften.
Det enkelte helsepersonell har også en plikt til å opptre i samsvar med de til enhver tid gjeldende faglige normer og lovbestemte krav til yrkesutøvelsen. I dette ligger blant annet forventning om at nasjonale veiledere og retningslinjer følges.
Nødnett eies, driftes og forvaltes av DSB på vegne av Justis- og beredskapsdepartementet. DSB ivaretar dette ved å godkjenne endringer i utstyret som brukes i tilknytning til Nødnett, og regulerer dette gjennom rammeavtaler, typegodkjenninger og programmerings- og endringsrutiner.
Akuttmedisinforskriften stiller krav til bruk av Nødnett i helsetjenesten. For å sikre at alle deler av helse- og omsorgstjenesten som er en del av den akuttmedisinske beredskapen skal kunne kommunisere på en forsvarlig og sikker måte i et landsdekkende kommunikasjonsnett kan Helsedirektoratet fastsette nødvendige krav til teknisk organisering, bruk og vedlikehold av det kommunikasjonstekniske utstyret, kravspesifikasjoner, kommunikasjonsprotokoller, grensesnitt for slikt utstyr og krav til opplæring i bruk av utstyret.
Regionale helseforetak, helseforetak og kommuner har ansvar for;
At virksomhetenes bruk av Nødnett er i tråd med lov og forskrift.
Ha kommunikasjonsberedskap og nødvendig kommunikasjonsutstyr knyttet til et felles, lukket, enhetlig og landsdekkende kommunikasjonsnett for helsepersonell i akuttmedisinsk beredskap.
Sikre og kunne dokumentere at kommunikasjonsteknisk utstyr som inngår i deres kommunikasjonsberedskap, opplæring i bruken av utstyret, organisering, bruk, drift og vedlikehold av utstyret til enhver tid tilfredsstiller krav fastsatt av Helsedirektoratet.
Samordning av prosedyrer for kommunikasjonen mellom legevaktsentralen, den kommunale legevaktordningen, AMK-sentralen og øvrige akuttmedisinske tjenester.
HDO eies av de fire regionale helseforetakene, og eier og forvalter kontrollromsløsningen og radioterminaler tilknyttet Nødnett i helse- og omsorgstjenesten.
HDO er ansvarlig for drift og brukerstøtte av kontrollromsløsninger og radioterminaler tilknyttet Nødnett. Se eget kapittel om driftsstøtte.
Brukere av Nødnett har ansvar for å påse at nødnettsystemet og dets komponenter brukes, oppbevares og behandles i tråd med overordnede avtaler, reglementer og prosedyrer. Feil og avvik skal rapporteres i henhold til virksomhetens egne rutiner for avvikshåndtering og internkontroll.