Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Akse 6 – global vurdering av funksjonsnivå (CGAS)

Om Akse 6

Akse 6 omhandler barnets funksjonsnivå vurdert gjennom Children's Global Assessment Scale (CGAS). CGAS er et verktøy for funksjonskartlegging i psykisk helsevern for barn og unge. Norsk versjon av CGAS ble revidert i 2022.

Regler for koding på Akse 6

Som kode skal man velge ett (og bare ett) tall fra 1 til 100. Det laveste, generelle funksjonsnivået som har vært til stede i løpet av siste måned skal skåres. Dette gjøres ut fra et hypotetisk kontinuum som beskrevet i CGAS. Bruk mellomliggende tall når det passer (for eksempel 35, 58, 62). Det er den faktiske funksjonsevnen som skal skåres, uten hensyn til behandling eller prognose.

Hvis man mangler informasjon til å bedømme funksjonsnivå, skal kode 6999 benyttes. 6999 benyttes også for personer som er 19 år eller eldre, da Akse 6 er beregnet på barn opp til 18 år.  Hvis barnet er under 4 år, skal kode 6000 benyttes. 

CGAS kan registreres flere ganger i løpet av en henvisningsperiode, men skal som et minimum registreres ved første og siste treffpunkt med pasienten.

Gyldige koder på Akse 6

Gyldig aksekode er et heltall mellom 1 og 100 (se neste side).

  • 6000 Ingen påvist tilstand på Akse 6
  • 6999 Mangelfull informasjon for å kode Akse 6

Kodene i CGAS

Children’s Global Assessment Scale (CGAS) – norsk versjon

Skår personens mest nedsatte generelle funksjonsnivå for den angitte tidsperioden ved å velge laveste nivå som beskriver hans eller hennes funksjon på et hypotetisk kontinuum av helse /sykdom. Bruk mellomliggende tall (for eksempel 35, 58, 62). Det er den faktiske fungering som skal skåres, uten hensyn til behandling eller prognose. Eksemplene er kun illustrasjoner og behøver ikke å foreligge som grunnlag for en gitt skåre.

Spesifisert tidsperiode: 1 måned.

  • 100-91 Utmerket funksjon på alle områder (hjemme, på skolen og med jevnaldrende), engasjert i et bredt spekter av aktiviteter og har mange interesser (for eksempel har hobbyer eller deltar i aktiviteter utenom skolen eller tilhører en organisert gruppe som speideren etc.). Likandes, selvsikker, «dagligdagse» bekymringer tar aldri overhånd. Gjør det godt på skolen. Ingen symptomer.
  • 90-81 God funksjon på alle områder. Trygg i familien, skolen og med jevnaldrende. Det kan være forbigående vansker og «dagligdagse» bekymringer som av og til tar overhånd (f.eks. lett angst forbundet med en viktig prøve, sporadiske «utblåsninger» overfor søsken, foreldre eller jevnaldrende).
  • 80-71 Kun lett forstyrrelse av funksjon hjemme, på skolen eller blant jevnaldrende. Noe forstyrrelse av atferd eller følelsesmessige problemer kan forekomme som følge av belastende livshendelser (f.eks. foreldreseparasjon, dødsfall, fødsel av søsken), men disse er kortvarige og påvirkning av funksjonen er forbigående. Slike barn er minimalt forstyrrende for andre og blir ikke betraktet som avvikende av de som kjenner dem.
  • 70-61 Noen vansker på et enkelt område, men fungerer generelt temmelig bra (f.eks. sporadiske eller isolerte antisosiale handlinger, slik som skoleskulk av og til eller nasking; vedvarende mindre vanskeligheter med skolearbeidet; stemningsforandringer av kort varighet; frykt eller angst som ikke fører til alvorligere unngåelsesatferd; mangler selvtillit). Har noen meningsfylte mellommenneskelige relasjoner. De fleste mennesker som ikke kjenner barnet godt vil ikke se på ham/ henne som avvikende, men de som kjenner ham/henne godt kan uttrykke bekymring.
  • 60-51 Variabel funksjon med sporadiske vansker eller symptomer på flere, men ikke alle sosiale områder. Forstyrrelsen er synlig for de som møter barnet i en dysfunksjonell sammenheng eller tidsperiode, men ikke for dem som ser barnet i annen sammenheng.
  • 50-41 Moderat påvirket funksjon på de fleste sosiale områder eller alvorlig forstyrrelse av funksjon på ett område, kan opptre på bakgrunn av for eksempel suicidale tanker eller grubling, skolevegring eller andre former for angst, tvangsritualer, alvorlige konversjonssymptomer, hyppige angstanfall, svake eller upassende sosiale evner, hyppige episoder med aggresjon eller antisosial atferd, hvor betydningsfulle sosiale relasjoner til en viss grad er bevart.
  • 40-31 Alvorlig forstyrrelse av funksjon på flere områder og ute av stand til å fungere på ett av disse områdene, dvs. forstyrret hjemme, på skolen, med jevnaldrende, eller samfunnet generelt, f.eks. vedvarende aggresjon uten klar utløsende årsak; markert tilbaketrekning eller isolasjon på grunn av enten stemnings- eller tankeforstyrrelse, suicidalforsøk med klar dødelig intensjon. Slike barn trenger sannsynligvis et særskilt tilpasset skoleopplegg og/eller intensiv poliklinisk behandling/innleggelse på sykehus (men dette er ikke et tilstrekkelig kriterium for inklusjon i denne kategorien).
  • 30-21 Ute av stand til å fungere på nesten alle områder, f.eks. oppholder seg i hjemmet, på en sengepost eller ligger i sengen hele dagen uten å ta del i sosiale aktiviteter ELLER alvorlig svikt i realitetstesting ELLER alvorlig forstyrrelse i evnen til å kommunisere (f.eks. av og til usammenhengende eller upassende).
  • 20-11 Trenger betydelig tilsyn og overvåkning for å hindre skade av andre eller seg selv, f.eks. ofte voldelig, gjentatte selvmordsforsøk ELLER for å ivareta personlig hygiene, ELLER alvorlig forstyrrelse i alle former for kommunikasjon, f.eks. alvorlig avvik i verbalt språk og kroppsspråk, markert sosial tilbaketrekning, stupor, etc.
  • 10-1 Trenger konstant tilsyn og overvåkning (24-timers omsorg) på grunn av alvorlig aggressiv eller selvdestruktiv atferd eller omfattende svikt i realitetstesting, kommunikasjon, kognisjon, affekt eller personlig hygiene.

Shaffer, D., Gould, M. S., Brasic, J., Ambrosini, P., Fisher, P., Bird, H., & Aluwahlia, S. (1983). A children's global assessment scale (CGAS). Arc Gen Psychiatry, 40(11), 1228-1231. Oversatt august 2022 av Øhlckers, Lars Ravn, Mathiassen, Børge Idar & Hanssen-Bauer, Ketil på vegne av Universitetssykehuset Nord-Norge.

Norsk versjon godkjent og lisensiert av opphavsretthavere for fri non-profit bruk i Norge, både digitalt og i papirformat.

Siste faglige endring: 17. desember 2024