Gyldige koder på Akse 2
- F80.0 Spesifikk artikulasjonsforstyrrelse
- F80.1 Ekspressiv språkforstyrrelse
- F80.2 Impressiv språkforstyrrelse
- F80.3 Ervervet afasi med epilepsi [Landau-Kleffners syndrom]
- F80.8 Andre spesifiserte utviklingsforstyrrelser av tale eller språk
- F80.9 Uspesifisert utviklingsforstyrrelse av tale eller språk
- F81.0 Spesifikk leseforstyrrelse
- F81.1 Spesifikk staveforstyrrelse
- F81.2 Spesifikk forstyrrelse i regneferdighet
- F81.3 Blandet utviklingsforstyrrelse i skoleferdighet
- F81.8 Annen spesifisert utviklingsforstyrrelse i skoleferdighet
- F81.9 Uspesifisert utviklingsforstyrrelse i skoleferdighet
- F82 Spesifikk utviklingsforstyrrelse i motorisk ferdighet
- F83 Blandet utviklingsforstyrrelse i spesifikke ferdigheter
- F88 Annen forstyrrelse av psykologisk utvikling
- F89 Uspesifisert forstyrrelse av psykologisk utvikling
- 2000 Ingen påvist tilstand på Akse 2
- 2999 Mangelfull informasjon for å kode på Akse 2
Regler for koding på Akse 2
En eller flere koder kan settes på Akse 2. Dersom man ikke har holdepunkter for å sette kun en av tilstandene som hovedtilstand etter de generelle kodingsprinsippene, kodes F83 Blandet utviklingsforstyrrelse i spesifikk ferdighet som hovedtilstand og de spesifiserte utviklingsforstyrrelsene som andre tilstander. F83 kan imidlertid også stå alene.
Eksempel: F83 Blandet utviklingsforstyrrelse i spesifikk ferdighet som hovedtilstand og F81.0 Spesifikk leseforstyrrelse og F82 Spesifikk utviklingsforstyrrelse i motorisk ferdighet som tilleggstilstander.
For å kode en tilstand på Akse 2 skal det foreligge aktuell vurdering av oppdaterte eller tidligere resultater fra standardiserte psykologiske eller pedagogiske tester, adekvat legeundersøkelse eller annen faglig relevant begrunnelse.
Hvis det ikke er mulig å gjøre en slik vurdering som eventuelt utelukker tilstander under Akse 2, skal det kodes 2999 Mangelfull informasjon. Dersom man etter en slik vurdering ikke finner grunnlag for noen tilstander på Akse 2, benyttes 2000 Ingen påvist tilstand på Akse 2.