Legevakten bør ha rutiner og prosedyrer for vurdering og håndtering av henvendelser om dødsfall, og for håndtering av dødsfall som skjer under behandling på legevakt.
Legevakten skal sørge for at vaktlege kan fylle ut melding om dødsfall som meldes eller skjer når lege er i vakt
Legens hovedoppgave er å fastslå at døden har inntrådt og å vurdere om dødsfallet skal meldes til politiet. Ved mistanke om unaturlig dødsfall skal politiet kontaktes umiddelbart. Det vises til forskrift om leges melding om unaturlig dødsfall. Dersom dødsfallet skyldtes skade, skal i tillegg legen sende eget skjema til Dødsårsaksregisteret om skadetypen og omstendighetene.
Ved forventede dødsfall kan stadfestelse av døden gjennomføres via overføring av lyd og bilde og ved at helsepersonell som er hos den døde bistår legen med å utføre nødvendige fysiske undersøkelser. Bakgrunnen for et ønske om en slik mulighet er at det ligger store utfordringer i å sikre tilstrekkelig legeressurser for å sikre at syning av lik (stadfestelse av døden) skjer i tråd med lovens krav. Særlig vil dette være utfordrende for kommuner og legevaktdistrikter med store avstander. Video, lydopptak og bruk av stillbilder brukes i økende grad både i pasientbehandling og andre tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren, og kan også være egnet for å konstatere død ved at sykepleier dokumenterer dødsfall i kommunikasjon med legen. Helselovgivningens alminnelige regler for behandling av helse- og personopplysninger vil gjelde ved bruk av video-, lyd- og bildeopptak.
Rutiner og prosedyrer
Legevakten bør ha rutiner og prosedyrer for vurdering og håndtering av henvendelser om dødsfall, og for håndtering av dødsfall som skjer under behandling på legevakt. Prosedyrene bør blant annet omtale lokale rutiner ved forventet dødsfall i institusjon eller i hjemmet, og mulighet for oppfølging av etterlatte. Hastegrad for stadfestelse av døden må vurderes ut fra omstendighetene til dødsfallet. Rutiner ved dødsfall må sikre at pårørende umiddelbart informeres om eventuelt ventetid på lege som skal syne og føler seg ivaretatt.
Ut fra kravet til forsvarlig virksomhet må det forventes at kommunen organiserer og ressurssetter tjenesten slik at det er en lege som stadfester døden, også ved ventede dødsfall. Fortrinnsvis bør dette være en sykehjemslege eller fastlege som kjenner pasienten. Om for eksempel en legevaktlege eller bakvaktlege skal prioritere å rykke ut i forbindelse med et ventet dødsfall, må bero på en medisinskfaglig vurdering og kravet til faglig forsvarlig virksomhet. Situasjonen kan i enkelte tilfeller være slik at denne oppgaven må prioriteres lavere enn andre øyeblikkelig hjelp oppgaver og pårørende må da vente. Å rykke ut i forbindelse med et ventet dødsfall kan bety at legens tilgjengelighet blir redusert. Kommunen kan derfor organisere seg slik at dette bare unntaksvis utføres av legevaktlege.
Dødsfall som skjer hjemme eller på sykehjem og som f.eks. er forventet, kan det etter omstendighetene være forsvarlig med ordnet plassering på egnet sted, i kjølerom e.l. slik at fastlegen eller sykehjemslegen unntaksvis kan syne liket dagen etter på dagtid. Pasientens fastlege eller sykehjemslege, som best kjenner pasienten, kan da skrive dødsmelding påfølgende arbeidsdag.
Begravelsesbyrå opptrer som regel på pårørendes vegne, og legeerklæring om dødsfall kan derved utleveres byrået etter samtykke. Dødsmeldingen sendes skifteretten/ lensmannskontor.
Legeerklæringen om dødsfall er den viktigste informasjonskilden for Dødsårsaksregisteret, det er derfor viktig at meldingen blir utfylt så korrekt som mulig.
På Folkehelseinstituttets nettsider finner man veiledning for hvordan utfylle elektronisk dødsmelding. Den elektroniske løsningen består av to deler; første del sikrer rask innmelding av dødsfall til Folkeregisteret, andre del sikrer innmelding av dødsårsak til Dødsårsaksregisteret (DÅR). Legeerklæringen skal ikke lenger sendes til kommunelegen for kvalitetskontroll. Dette er en følge av endring i Dødsårsaksregisterforskriften som støtter under elektronisk melding av dødsfall.
Det vises til informasjon på Folkehelseinstituttets nettsider om hvordan elektronisk dødsmelding skal fylles ut.
I følge helsepersonelloven § 36 har lege plikt til å gi erklæring om dødsfall de blir kjent med i sin virksomhet. Bestemmelsen fastsetter at leger, som blir tilkalt til en død person, vil ha plikt til å vurdere den døde, for deretter å utferdige melding om dødsfall. Dette gjelder når legen har vært tilstede under dødsfallet, når legen har vært tilkalt for å konstatere at døden har inntrådt og når legen har vært tilkalt til en syk eller skadet, men har kommet frem etter at døden har inntrådt.
Helsedirektoratet har konkludert med at det også ved forventet dødsfall, f.eks. på sykehjem og hvor lege kort tid tidligere har sett til pasienten, så skal lege konstatere døden. Legen kan være fastlege, legevaktlege, bakvaktlege, sykehjemslege eller annen lege.
Siste faglige endring: 28. februar 2020 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). Legevakten skal sørge for at vaktlege kan fylle ut melding om dødsfall som meldes eller skjer når lege er i vakt [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 28. februar 2020, lest 22. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral/utrykning-og-sykebesok/legevakten-skal-sorge-for-at-vaktlege-kan-fylle-ut-melding-om-dodsfall-som-meldes-eller-skjer-nar-lege-er-i-vakt