Legevaktsentralen skal motta og håndtere henvendelser om øyeblikkelig hjelp via det nasjonale legevaktnummeret 116 117 og et fast og offentlig kjent 8-sifret direktenummer til legevaktsentralen.
Legevakten skal ha system for sporing og posisjonering av samtaler i legevaktsentralen.
Kommunen skal sørge for at legevaktsentralen alltid er tilgjengelig
Sentralen må være utstyrt med tilstrekkelig IKT-utstyr til å understøtte arbeidsflyten og ha tilgang til standard rapporter som måler svartid, varighet og antall tapte anrop på telefon. Viktige samtaler til legevaktsentralen skal ha lydopptak (lydlogges), jf. kapittel om lydlogg. Det menes her samtaler til og fra legevaktsentral via telefon eller nødnett. Samtaler skal kun tas opp når legevaktsentralen er med i kommunikasjonen.
For å sikre god tilgjengelighet skal det foreligge avtaler og rutiner for omruting av legevaktsentralen til andre legevaktsentraler ved f.eks. strømbrudd, problemer med å besvare innen anbefalt responstid eller andre problemer som hindrer legevaktsentralen i å fungere. Ubesvarte anrop skal logges og det bør være rutiner for å ringe innringer tilbake. Rutinene må være tilgjengelig i Legevaktsentralene det gjelder og Helsetjenestens driftsorganisasjon for nødnett HF (HDO), som drifter løsningen.
Prosedyrer for håndtering av nasjonalt legevaktnummer kan du finne her (link til vedlegg to prosedyrer).
Oppdatert liste over kontaktnummer til både LVS og AMK-sentralene ligger i kontrollromutstyret for nødnett (C-ICCS) og er tilgjengelig oppdatert på HDO sine hjemmesider.
Kommunens ansvar for nødmeldetjenesten innebærer at legevaktsentralen alltid skal være tilgjengelig og ha muligheter for viderekobling med AMK-sentralen og andre legevaktsentraler, jf. akuttmedisinforskriften § 13 b. Det skal benyttes forhåndsdefinerte nummer som skal være kjent og lagret i kontrollromutstyret for nødnett.
Legevaktsentralen skal motta og håndtere henvendelser om øyeblikkelig hjelp via det sekssifrede nasjonale legevaktnummeret 116 117 og et fast og offentlig kjent 8-sifret direktenummer til legevaktsentralen. Rutinene for dette skal bygge på nasjonal standard for betjening av 116 117.
Samtaler som er rutet til feil LV-sentralen settes over til riktig LV-sentral eller AMK-sentral hvis det gjelder akutte tidskritiske hendelser (rød respons).
Ifølge akuttmedisinforskriften § 12 bokstav e skal legevakten ha system for sporing og posisjonering av samtaler i legevaktsentralen. Dette er definert til å hente inn navn og telefonnummer til abonnement.
Siste faglige endring: 28. februar 2020 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). Kommunen skal sørge for at legevaktsentralen alltid er tilgjengelig [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 28. februar 2020, lest 23. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral/telefoni-og-nodnett/kommunen-skal-sorge-for-at-legevaktsentralen-alltid-er-tilgjengelig