Legevakten bør ha skriftlige rutiner for håndtering av henvendelser fra media.
Taushetsplikten gjelder ved mediakontakt
Det er ingen prinsipiell forskjell mellom innlegg på egen facebookprofil eller andre sosiale medier, egen blogg, leserinnlegg eller intervju i avis. Oppmøte av media på legevakt avklares med ledelsen på forhånd og det må sikres at taushetsplikten overholdes, og at det ikke blir tatt bilde eller video av pasienter og pårørende, uten at det er gitt tydelig samtykke til dette av de involverte.
Ved større hendelser er det politiets oppgave å informere media.
Henvendelser fra media bør ofte avklares med legevaktens ledelse eller til pressekontakt i kommunen der dette er avtalt. Kommunalt ansatte har rett til å ytre seg om tjenestene de er en del av, men taushetsplikten, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 12-1 og helsepersonelloven kapittel 5, gjelder også overfor media. Brudd på taushetsplikten i medias nærvær kan få spesielt store konsekvenser fordi fortrolige opplysninger kan bli distribuert til et stort antall personer.
Taushetsplikten skal hindre at personlige forhold blir kjent for uvedkommende. Man må ved ulykker være oppmerksom på at det tilflyter ulik type informasjon fra ulike nødetater og andre instanser. Dette kan medvirke til at ulik informasjon kan settes sammen og danner et samlet bilde som kan identifisere personer.
Siste faglige endring: 28. februar 2020 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). Taushetsplikten gjelder ved mediakontakt [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 28. februar 2020, lest 21. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral/organisering-av-legevakt/taushetsplikten-gjelder-ved-mediakontakt