Der flere kommuner samarbeider om legevaktordning, bør legevakten ha avtale om ett felles elektronisk pasientjournalsystem.
Det bør gjennomføres en ROS-analyse i forhold til faglig forsvarlighet av en slik ordning.
Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere
Der flere kommuner samarbeider om legevaktordning, bør legevakten ha avtale om ett felles elektronisk pasientjournalsystem.
Det bør gjennomføres en ROS-analyse i forhold til faglig forsvarlighet av en slik ordning.
I utgangspunktet står kommunen fritt i hvordan de organiserer sin legevaktordning, med mindre annet følger av lov eller forskrift. Det er potensielle styrker og svakheter ved å ha egen kommunal legevakt eller inngå samarbeid. I en kommunal legevakt vil ansvaret ligge i en kommune og samhandlingen med andre tjenester og etater vil i stor grad begrense seg til denne kommunen. Arbeidsbelastningen til helsepersonellet i vakt vil i stor grad avgjøres av befolkningsstørrelsen som skal betjenes per vakt.
Interkommunalt samarbeid innebærer et samarbeid mellom flere kommuner om drift av legevakt. Flere kommuner som samarbeider om legevaktordningen vil utgjøre et legevaktdistrikt. Et legevaktdistrikt kan ha èn eller flere legevaktstasjoner. Hvert legevaktdistrikt skal være tilknyttet en legevaktsentral (LV-sentral).
Ved vurdering av organisering av kommunal legevakt eller interkommunalt samarbeid er det en rekke forhold som bør tas med i vurderingen:
Gjennomføring av ROS-analyser er nærmere beskrevet i kapittel om ROS-analyser.
Organisering av kommunens legevaktordning må baseres på faglig forsvarlighet. Forhold som kommunen må ta stilling til når den utreder kommunal legevakt eller interkommunalt samarbeid
1. Kommunal ordning
Ordinær kommunal enhet som en del av kommunens helse-, omsorgs- og beredskapstjeneste.
2. Interkommunalt samarbeid
Kommuner og fylkeskommuner kan utføre felles oppgaver gjennom et interkommunalt samarbeid, jf. kommuneloven § 17-1.
Et interkommunalt samarbeid skal etter bestemmelsen foregå gjennom et interkommunalt politisk råd, kommunalt oppgavefellesskap, vertskommunesamarbeid, interkommunalt selskap, aksjeselskap eller samvirkeforetak, forening eller på en annen måte som det er rettslig adgang til.
Om samarbeidet omfattes av reglene om offentlige anskaffelser vurderes.
Kommuneloven inneholder en opplisting av de vanligste organisasjonsformene kommunen kan velge mellom dersom den skal etablere et samarbeid med en formell organisatorisk overbygning.
For ytterligere orientering om de ulike modellene vises det til Prop. 46 L (2017-2018) Lov om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) og Innst. 369 L (2017-2018) Lov om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven).
Etter lov om kommunale helse- og omsorgstjenester § 3-1 skal kommunen sørge for at nødvendige helse- og omsorgstjenester til personer som oppholder seg i kommunen. Legevakten skal yte tjenester som er forsvarlige, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1.
Siste faglige endring: 28. februar 2020 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). Kommunen kan ha egen legevaktordning eller inngå samarbeid med andre kommuner [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 28. februar 2020, lest 21. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral/organisering-av-legevakt/kommunen-kan-ha-egen-legevaktordning-eller-innga-samarbeid-med-andre-kommuner