Minst en lege bør være tilgjengelig for legevakt hele døgnet.
Fastlegen plikter å delta i legevaktordning.
Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere
Minst en lege bør være tilgjengelig for legevakt hele døgnet.
Fastlegen plikter å delta i legevaktordning.
I mange kommuner er daglegevakt organisert ved at fastlegene er i legevaktberedskap. Med daglegevakt menes den legevaktordning som kommunen har etablert i kontortiden. Tjenesten skal være avtalefestet mellom kommunen og den enkelte fastlege som inngår i ordningen.
Lege ved fastlegekontor som er med i en kommunal daglegevaktordning, er lege i vakt i henhold til akuttmedisinforskriften. Dette gjelder selv om legevakten fysisk er plassert på fastlegekontoret. Legen i slik daglegevakt kan da motta pasienter på legekontoret og/eller rykke ut dersom det er nødvendig.
Fastlegen også har plikt til å delta i kommunens organiserte øyeblikkelig hjelp tjeneste i kontortiden/åpningstiden. Plikten til å yte øyeblikkelig hjelp også for andre enn egne listeinnbyggere skal være regulert og organisert slik at det ikke er tvil om hvem som ivaretar kommunal legevaktordning. Dette gjelder også utrykning i kontortiden.
Journalnotater knyttet til legevakt skal føres i legevaktens journalsystem. Det vises til kapittel om dokumentasjon.
Legevaktsentralen skal hele døgnet ha kunnskap om hvem som er vaktlege/r, hvilket områdeansvar de har og hvordan de kontaktes via nødnettradio, ev. supplert med annen kommunikasjon.
Legevakten må sørge for at fastleger som deltar i vakt er selvstendig vaktkompetente eller får nødvendig oppfølging og veiledning. Legevakten bør også sørge for lønnet opplæring, vedlikehold av kunnskaper og ferdigheter og deltakelse i samtrening.
Daglegevakten kan organiseres ulikt ved at en eller flere leger utøver tjenesten ut fra omfang og behov, samt at de har tilstrekkelig tilgang til annet helsepersonell og nødvendig utstyr knyttet til det å utøve en faglig forsvarlig legevakt.
Kommune skal tilby legevaktordning som sikrer befolkningen behov for øyeblikkelig hjelp, jf. akuttmedisinforskriften § 6. Kommunens skal sørge for at personer som oppholder seg i kommunen får nødvendige helse- og omsorgstjenester. Kommunen skal tilby hjelp ved ulykker og andre akutte situasjoner, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd nr. 3.
Hjelpen omfatter legevakt, heldøgns medisinsk akuttberedskap, medisinsk nødmeldetjeneste og psykososial beredskap og oppfølging. Legevaktens helse- og omsorgstjenestene omfatter hjelp til skade, somatisk eller psykiske lidelser og rusmiddelproblemer.
Legevaktordningen skal bestå av ett fast legevaktnummer, legevaktsentral og lege i vaktberedskap. Disse funksjonene skal ivaretas gjennom hele døgnet og være knyttet opp mot det faste legevaktnummeret.
Kommunal legevakt er en integrert del av allmennlegetjenesten og utgjør sammen med medisinsk nødmeldetjeneste og ambulansetjenesten den akuttmedisinske beredskap av helse- og omsorgstjenester utenfor sykehus.
Legevaktens tjenester kan ikke sees isolert fra fastlegeordningen og andre tjenester.
Fastlegen har en plikt, men ingen rett til å delta i legevakt utenfor ordinær åpningstid. Det vil være opp til kommunen å vurdere om fastlegen skal delta, jf. også § 13 tredje og fjerde ledd, samt SFS 2305 § 7 punkt 7.2.
Leger i spesialisering har rett til vakt under del 1 av spesialiseringen og under spesialisering i allmennmedisin.
Der flere kommuner samarbeider om legevaktordning, bør legevakten ha avtale om ett felles elektronisk pasientjournalsystem.
Det bør gjennomføres en ROS-analyse i forhold til faglig forsvarlighet av en slik ordning.
I utgangspunktet står kommunen fritt i hvordan de organiserer sin legevaktordning, med mindre annet følger av lov eller forskrift. Det er potensielle styrker og svakheter ved å ha egen kommunal legevakt eller inngå samarbeid. I en kommunal legevakt vil ansvaret ligge i en kommune og samhandlingen med andre tjenester og etater vil i stor grad begrense seg til denne kommunen. Arbeidsbelastningen til helsepersonellet i vakt vil i stor grad avgjøres av befolkningsstørrelsen som skal betjenes per vakt.
Interkommunalt samarbeid innebærer et samarbeid mellom flere kommuner om drift av legevakt. Flere kommuner som samarbeider om legevaktordningen vil utgjøre et legevaktdistrikt. Et legevaktdistrikt kan ha èn eller flere legevaktstasjoner. Hvert legevaktdistrikt skal være tilknyttet en legevaktsentral (LV-sentral).
Ved vurdering av organisering av kommunal legevakt eller interkommunalt samarbeid er det en rekke forhold som bør tas med i vurderingen:
Gjennomføring av ROS-analyser er nærmere beskrevet i kapittel om ROS-analyser.
Organisering av kommunens legevaktordning må baseres på faglig forsvarlighet. Forhold som kommunen må ta stilling til når den utreder kommunal legevakt eller interkommunalt samarbeid
1. Kommunal ordning
Ordinær kommunal enhet som en del av kommunens helse-, omsorgs- og beredskapstjeneste.
2. Interkommunalt samarbeid
Kommuner og fylkeskommuner kan utføre felles oppgaver gjennom et interkommunalt samarbeid, jf. kommuneloven § 17-1.
Et interkommunalt samarbeid skal etter bestemmelsen foregå gjennom et interkommunalt politisk råd, kommunalt oppgavefellesskap, vertskommunesamarbeid, interkommunalt selskap, aksjeselskap eller samvirkeforetak, forening eller på en annen måte som det er rettslig adgang til.
Om samarbeidet omfattes av reglene om offentlige anskaffelser vurderes.
Kommuneloven inneholder en opplisting av de vanligste organisasjonsformene kommunen kan velge mellom dersom den skal etablere et samarbeid med en formell organisatorisk overbygning.
For ytterligere orientering om de ulike modellene vises det til Prop. 46 L (2017-2018) Lov om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) og Innst. 369 L (2017-2018) Lov om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven).
Etter lov om kommunale helse- og omsorgstjenester § 3-1 skal kommunen sørge for at nødvendige helse- og omsorgstjenester til personer som oppholder seg i kommunen. Legevakten skal yte tjenester som er forsvarlige, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1.
Med styringssystem for helse- og omsorgstjenesten menes den del av virksomhetens styring som omfatter hvordan virksomhetens aktiviteter planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av helse- og omsorgslovgivningen.
Selv om det er øverste leder (kommunaldirektør) som har det overordnede ansvaret, vil ofte oppgavene være delegert. Hvem som skal gjøre hva, vil med andre ord variere etter hvilke oppgaver som er innenfor virksomhetens ansvarsområde, hvordan virksomheten er organisert og hvordan oppgaver er delegert. Øverste leder beholder full instruksjonsmyndighet for oppgavene som er delegert. Delegeringen kan når som helst trekkes helt eller delvis tilbake. Øverste leder har alltid ansvaret for at oppgavene som delegeres blir utført på en tilfredsstillende og forsvarlig måte. Dette gjelder også når det oppstår avvik eller svikt ved utføringen av oppgavene.
Leder har ansvar for å rekruttere helsepersonell. Ved rekrutteringsvansker eller hyppig utskiftning av kvalifisert personell, har leder ansvar for å analysere årsaker til og iverksette tiltak.
Det er øverste leders ansvar å ansette personale som har nødvendig utdanning og erfaring til å arbeide på legevakt. Implementere systematiske opplæringsplaner og å sørge for at de får den opplæring de trenger for å utføre arbeidsoppgavene forsvarlig, omfattes av ansvaret.
Det er også et lederansvar å utvikle prosedyrer og rutiner for hvordan arbeidet skal utføres, samt implementere prosedyrene og rutinene i organisasjonen. Ytelse av helsehjelp er basert på helsepersonellets faglige kompetanse, interne prosedyrer, kunnskapsinnhenting og noen ganger også konsultasjon og samarbeid med annet helse-personell. Tidsfaktoren vil ofte være begrensende for muligheten til å innhente kunnskap og få etablert samarbeid og samhandling med annet helsepersonell. I tillegg vil sykepleiere og annet helsepersonell kunne måtte foreta vurderinger og iverksette behandlingstiltak av medisinsk faglig karakter som i utgangspunktet tilligger leger å beslutte. Dette er faktorer som øker risikoen for svikt, og som gjør det særlig viktig å sikre at det utarbeides og implementeres nødvendige rutiner og prosedyrer. Omfang av og innhold i virksomhetenes rutiner må tilpasses de ulike tjenestene og ta utgangspunkt i de arbeidsoppgaver som inngår i tjenesten og den kompetanse personellet til enhver tid har. Eksempler kan være:
Leder skal sikre et godt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø i tråd med arbeidsmiljøloven.
Strategiske planer og økonomistyring er et lederansvar. Leder skal være forberedt på eventuelle endringer i befolkningsgrunnlag, økonomi, organisering og personellsituasjon. Brukerundersøkelser og innhenting av aktivitetstall vil være sentrale i dette arbeidet. Strategiske planer og økonomistyring må skje i samarbeid med kommunens øvrige helse- og beredskapstjeneste. Det er et lederansvar å holde de ansatte informert om kommunens helsetjenester og aktuelle planer i kommunen.
Alle legevakter bør avgi en årsrapport som beskriver aktivitet, økonomi og hvordan bruken er fordelt mellom deltagende kommuner der det er et interkommunalt samarbeid. Årsrapporter kan være nyttige for å følge utviklingen og identifisere behov for tiltak.
Helsetilsynsloven § 3 og forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten § 4 innebærer at legevakten skal ha et styringssystem.
Dette innebærer å planlegge, gjennomføre, evaluere og korrigere virksomheten, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 tredje ledd og forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten §§ 6, 7, 8 og 9. Styringssystemet, jf. pliktene i § 6 – § 9, skal tilpasses virksomhetens størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold og ha det omfang som er nødvendig.
Det er øverste leder for legevaktvirksomheten som har ansvaret for styringssystemet.
Målet om likeverdige tjenester for alle innbyggere gjør at noen kommuner får en dyrere ordning per innbygger enn andre. Ved interkommunalt samarbeid må fordeling av kostnader avklares før samarbeidet iverksettes.
Utgifter knyttet til drift av legevakt består hovedsaklig av:
Leder av legevakten må utarbeide budsjett i samsvar med kommunelovens bestemmelser og kommunens regler samt ha regnskapsrutiner og økonomiforvaltning i tråd med krav til offentlig virksomhet.
Legevaktens inntekter er sammensatt og består blant annet av følgende:
Dersom legen har fastlønn, vil alle inntekter, også forbruksmateriell, tilfalle kommunen.
Ved næringsdrift der legen mottar beredskapsgodtgjørelse fra kommunen, vil egenandeler og refusjon tilfalle legen. Benytter legen legevaktens forbruksmateriell i sitt arbeid, vil betaling for dette tilfalle legevakten.
Legens arbeid og inntektsforhold i legevakt er ellers regulert i sentral forbundsvis særavtale mellom KS og Den norske legeforening (SFS 2305). Et unntak er Oslo kommune som har egen avtale (Dokument 25).
Det finnes flere alternative måter å fordele kostnader på i et interkommunalt samarbeid. Hvilken fordelingsnøkkel som skal benyttes, må avklares før sammenslåing og reforhandles ved budsjettvedtak og ved endringer i organiseringen. I fordelingsnøkkelen kan det også skilles mellom investering og drift. Det må ses hen til kommunelovens bestemmelser omkring interkommunalt samarbeid og eventuelle økonomiske forhold omtalt der.
Momenter for fordeling av utgifter kan være:
En tilleggsfaktor som kan påvirke fordelingen er turisme med ekstra trykk på legevakten i ferieperioder, eller et stort antall studenter i legevaktdistriktet i hele eller deler av året.
Kommunene bør belastes nokså likt for den enkelte kontakten eller konsultasjonen utført ved legevakten. For de aller fleste distrikter vil en fordeling av kostnader til drift og investering per innbygger uten et fast grunnbeløp gi best avspeiling av de reelle kostnadene for kommunens bruk av legevakt, gitt likt forbruk av legevakt per innbygger. Det vil vanligvis være uheldig å pålegge enkeltkommuner ansvar for spesifikke utgifter eller utgifter som er lokalisert til den enkelte kommune, for eksempel bakvakt, vikarbruk, akutthjelpere eller reiseutgifter.
Pasientene skal ha enkel tilgang til en gebyrfri betalingsmåte. Det må også være tilrettelagt for at pasienter som ikke har mulighet til å betale for seg på stedet, kan betale med giro eller benytte tidsbegrensede SMS-tjenester.
Kommunen skal dekke alle utgifter til nødvendige helse- og omsorgstjenester for personer som oppholder seg i kommunen, så langt noe annet ikke følger av lov eller forskrift, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 11-1 og § 11-2.
Kommunen skal sørge for nødvendige bevilgninger slik at den kan oppfylle sitt ansvar for å sørge for nødvendige helse- og omsorgstjenester på et forsvarlig nivå.
Det er lederens oppgave å sørge for at hver vakt er forsvarlig bemannet med personell som har kompetanse til å utføre de oppgaver som forventes at de skal kunne mestre. Kjerneoppgaver til personell på vakt er å vurdere pasientens helsetilstand, hastegrad og hvilke pasienter som må behandles først.
Legevakten bør bemannes med helsepersonell som er faglig kompetente til å utføre de varierte arbeidsoppgavene i legevakt. Det fremgår av akuttmedisinforskriften § 13 f at operatører i legevaktsentral skal ha relevant helsefaglig utdanning på bachelornivå.
I praksis er annet helsepersonell oftest sykepleiere. Sykepleierutdanningen gir et bredt faggrunnlag for å kunne vurdere pasienters helsetilstand og se sammenheng mellom symptomer, tegn og sykdom. I legevakter med røntgenutstyr kan det være naturlig å ha radiografer.
For å sikre rekruttering, stabilitet, faglighet og vedlikehold av ferdigheter og kunnskap, anbefales det at helsepersonell ansettes i så store stillingsbrøker som mulig. For å løse dette, kan det være aktuelt å benytte kombinasjonstillinger der ansatte ved legevakten også har andre relevante oppgaver i kommunen. Det kan være av betydning for legevakten å kunne tilby heltidsstillinger med tanke på rekruttering og stabilitet.
Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin har laget forslag til eksempler på bemanning basert på størrelse på populasjonen i legevaktdistriktet. Se forslag.
I henhold til akuttmedisinforskriften § 6 skal det alltid være minst en lege tilgjengelig for legevakt hele døgnet. Ut over dette, vil kravet om forsvarlighet, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1, som avgjør hvilken legebemanning kommunens legevaktordning skal ha.
Det følger av fastlegeforskriften § 13 at fastlegen plikter å delta i kommunal eller interkommunal legevakt utenfor åpningstid, samt delta i kommunens organiserte øyeblikkelig hjelp-tjeneste i kontortid, herunder være tilgjengelig i nødnett og ivareta utrykningsplikten.
Det bemerkes at fastlegene har plikt, men ikke rett til å delta i legevakt. Dette er det opp til kommunen å avgjøre. Forhold som gir rett til fritakelse fra legevakt er regulert i fastlegeforskriften § 13 og SFS 2305 § 7 punkt 7.2.
Det bør tilrettelegges for at leger i spesialisering for allmennmedisin får gjennomført 40 legevakter som er obligatorisk for spesialiteten i allmennmedisin. I den nye spesialistutdanningen er varigheten ikke forskriftsfestet, men lagt inn i Helsedirektoratets anbefalte læringsaktiviteter der det er læringsmålene som er avgjørende.
LIS1 skal delta i legevakt og kan ikke omfattes av avtaler om fritak fra legevakt. Det vil sikre at leger i spesialisering del 1 får den nødvendige erfaringen med legevaktsarbeid. Det vises også til SFS 2305 punkt 12.5 om at turnuslege/LIS1 ikke skal arbeide uten veiledning og tilsyn.
Kommunen har plikt til å tilrettelegge for at leger i spesialisering får fullført sine legevakter innen rimelig tid. Av kvalitets- og sikkerhetshensyn bør ikke lege i vakt arbeide alene, verken på legevaktstasjonen, under utrykning eller ved sykebesøk. Legevaktstasjoner bør derfor ha en minimumsbemanning på to personer, lege og annet helsepersonell. Samlokalisering med sykehjem og ambulansetjeneste er en annen måte å løse dette på.
Kommunen skal sørge for at alle som deltar i vakt får tilstrekkelig opplæring og mulighet for kontinuerlig etterutdanning for å opprettholde nødvendige kunnskaper og ferdigheter for vaktarbeid.
For å vurdere samlet arbeidsbelastning knyttet til legevakt må kommunen vurdere befolkningsstørrelse sammen med vakthyppighet og samlet kompetanse på personellet i vakt.
Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin har laget forslag til eksempler på bemanning basert på størrelse på populasjonen i legevaktdistriktet. Se forslag.
Legevakten skal drives forsvarlig, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1. Kommunen skal tilrettelegge slik at legevakten og personell som utfører tjenesten blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter og sikre tilstrekkelig fagkompetanse. Akuttmedisinforskriften og særavtalen mellom KS og Den norske legeforening, SFS-2305, legger føringer i forhold til hvordan en legevakt skal bemannes.
Forsvarlig bemanning bør beregnes ut fra befolkningsgrunnlaget i kommunen, registrert aktivitetsnivå, vaktbelastning og lokale geografiske forhold. Det er kommunens ansvar å sikre at det til enhver tid er tilstrekkelig bemanning både på legevaktstasjonen og i legevaktsentralen.
Målet med kartleggingen er å:
Øverste leder, kommunaldirektør eller den hun har delegert ansvaret til, må sørge for at at risikoområder er identifiseres i virksomheten og at risikonivået man vil akseptere defineres. Dette har betydning for hvilke tiltak som iverksettes. Gjennom systematiske risikokartlegginger kan ledelsen identifisere aktiviteter og prosesser der det er fare for svikt eller brudd på regelverk. Risikofaktorer forbundet med samhandling og overganger internt og eksternt bør særlig vektlegges.
Legevakten bør organiseres på bakgrunn av oppdaterte ROS-analyser av blant annet sykdoms- og skadeforekomst, bemanning og rekruttering og tilgang til ambulansetjeneste og spesialisthelsetjenester. ROS-analyser skal også danne grunnlag for kommunens helseberedskapsplan. Dette skal gjøres i samarbeid med lokalt helseforetak for å se på hele den akuttmedisinske kjede i sammenheng, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 6-2 nr. 11 (tjenesteavtale 11).
I en ROS-analyse kartlegger man sannsynlighet for og konsekvenser av uønskede hendelser, og beskriver tiltak for å begrense konsekvenser. Når det gjelder intern svikt i tjenesten kan man også redusere sannsynlighet. Eksempler på svikt kan for eksempel være feilmedisinering eller personellmangel.
Nedenfor er listet viktige faktorer som bør inngå i legevaktens ROS-analyse. Listen er ikke uttømmende:
Det vises generelt til Veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Det finnes flere beskrivelser av hvordan ROS-analyser kan gjennomføres. Beskrivelser kan for eksempel finnes på http://www.helsebiblioteket.no/kvalitetsforbedring/metoder-og-verktoy/ros-analyse . Det finnes også enkle digitale verktøy for ROS-analyse i kvalitetssystemet TrinnVis, som en del fastlegekontor bruker. http://trinnvis.no/
En ROS-analyse består av fire deler:
Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten stiller krav om kartlegging av risikoforhold og behov for forbedring, jf. §§ 5 og 6. Helseberedskapslovens forskrift om krav til beredskapsplanlegging og beredskapsarbeid krever at risiko- og sårbarhetsanalyse skal ligge til grunn for virksomhetens beredskapsplan, og at avdekket risiko og sårbarhet reduseres gjennom forebyggende og skadebegrensende tiltak, jf. § 3.
I kravet nedfelt i forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten ligger det en plikt til å ha rutiner for systematiske gjennomganger av virksomhetens tjenester og resultater. Gjennomgangen skal identifisere de aktiviteter eller prosesser der det er fare for svikt eller brudd på regelverk. Risikovurderingen bør skje som en kontinuerlig prosess, og det anbefales at den følger en kjent standard. Kravene i helseberedskapslovens planforskrift omfatter også at tjenesten skal dimensjoneres for å kunne håndtere ekstraordinære belastninger på tjenesten, for eksempel store ulykker, pandemier eller bortfall av innsatsfaktorer som strøm, vann og IKT-systemer.
Alle som oppholder seg i Norge har rett til øyeblikkelig hjelp fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten, uavhengig av oppholdets varighet eller lovlighet.
Dette gjelder også pasienter som mangler fødselsnummer eller D-nummer.
Personer som ikke har fast opphold i Norge, har rett til helsehjelp som ikke kan vente.
Personer uten fast opphold i riket har krav på helsehjelp som ikke kan vente. Når det gjelder "helsehjelp som ikke kan vente", kan det ikke kreves forhåndsbetaling. Flere land har inngått avtale om utvidede rettigheter for sine borgere til helsehjelp eller rettigheter til å få dekket kostnadene ved deler av eller all behandling. Det vises til informasjon om utlendinger i Norge på Helsenorge.no og på Helfo.no.
For gruppen asylsøkere, flyktninger og familiegjenforente, se Helsedirektoratets veileder.
Etter §§ 3 og 5 i forskrift om rett til helse- og omsorgstjenester til personer uten fast opphold i riket, har personer, som ikke har fast opphold i Norge, i tillegg til øyeblikkelig hjelp, rett til følgende helsehjelp:
Det vises for øvrig til omtale av forskriften i rundskriv til pasient- og brukerrettighetsloven § 1-1.
Det er som hovedregel ikke adgang til å bruke barn som tolk. Andre familiemedlemmer skal som hovedregel heller ikke brukes som tolk.
Kommunen skal dekke alle utgifter til tolk på legevakten.
Helsepersonell har plikt til å vurdere behovet for og å bestille tolk med nødvendige kvalifikasjoner, samt ansvar for å;
Legevakten har ansvar for;
Her finnes hjelp til å utarbeide lokale rutiner og prosedyrer:
Kommunen skal sørge for at det gis slik informasjon som pasient og bruker har rett til å motta etter pasient– og brukerrettighetsloven § 3-2, jf. helse og omsorgstjenesteloven § 4-2 a. Det helsepersonell som yter helsehjelpen har plikt til å gi informasjon til den som har krav på det etter reglene i pasient– og brukerrettighetsloven, jf. helsepersonelloven § 10 første ledd. Det følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 3-5 at informasjonen skal være tilpasset mottakerens individuelle forutsetninger, som alder, modenhet, erfaring og kultur- og språkbakgrunn. Dette medfører at legevakten må benytte tolk, for eksempel til minoritetsspråklige, døve, hørselshemmede og døvblinde.
Det fremgår av forvaltningsloven § 11 e at forvaltningsorganer ikke skal bruke barn til tolking eller annen formidling av informasjon mellom forvaltningen og personer som ikke har tilstrekkelige språkferdigheter til å kommunisere direkte med forvaltningen. Unntak kan gjøres når det er nødvendig for å unngå tap av liv eller alvorlig helseskade, eller det er nødvendig i andre nødsituasjoner. Unntak kan også gjøres i tilfeller der det ut fra hensynet til barnet og omstendighetene for øvrig må anses som forsvarlig.
Ved språkbarrierer har helse- og omsorgspersonell plikt til å vurdere behovet for, og eventuelt skaffe tolk med nødvendige kvalifikasjoner. Legevakten bør ha rutiner og prosedyrer for bruk av kvalifisert tolk.
Kommunen skal dekke alle utgifter til tolk på legevakten, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 11-1.
Barn skal ikke brukes i stedet for kvalifisert tolk. Andre familiemedlemmer (enn barn) skal som hovedregel ikke brukes som tolk.
Legevakten må etablere rutiner for vurdering av pasientens samtykkekompetanse.
Det bør være standardskriv ved tvang/henvisning til tvang.
I utgangspunktet forutsetter all helsehjelp et informert samtykke fra pasienten For at samtykket skal være gyldig, må pasienten ha fått nødvendig og tilpasset informasjon om sin helsetilstand og innholdet i helsehjelpen, og ha evne til å forholde seg til den informasjonen som er gitt. Dersom det vurderes at pasienten ikke er samtykkekompetent, skal det begrunnes og dokumenteres i pasientens journal.
Det påligger leder ved legevakten å sørge for at helsepersonell som skal vurdere samtykkekompetanse har fått tilstrekkelig opplæring. Se e-læringskurs i vurdering av samtykkekompetanse i psykisk helsevern.
Fra rundskriv til helsepersonelloven § 7 første ledd vises det dessuten til:
Helsehjelp kan også være påtrengende nødvendig av hensyn til andres liv enn pasientens. For eksempel når en pasient er til fare for andre pga. sin psykiske tilstand. I slike tilfeller kan § 7 anvendes som hjemmel for akutt avhjelping av situasjonen. Det er ikke aktuelt å benytte bestemmelsen som hjemmel for tvangsinnleggelser. Da anvendes psykisk helsevernloven. Nødrett kan også være hjemmel for akutte skadeavvergende tiltak.
Legevakten bør ha tilgjengelig standardskriv eller -skjema for utfylling dersom det fattes vedtak om tvangstiltak etter pasient- og brukerrettighetslovens kapittel 4A, vedtak om tvungen legeundersøkelse og/eller forutgående legeundersøkelse til tvungent psykisk helsevern.
Vedtak om tvangstiltak etter pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4 A vil sjelden være relevant å benytte i legevakt på grunn av kravene som ligger i bestemmelsen.
Eksempler på maler for standardskriv finnes i Norsk elektronisk legehåndbok (NEL), Legevakthåndboken og på nettsidene til enkelte fylkesmenn.
Helsehjelp kan bare gis med pasientens samtykke, med mindre det foreligger lovhjemmel eller annet gyldig rettsgrunnlag for å gi helsehjelp uten samtykke, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 4-1.
Den som har det overordnede ansvaret for virksomheten, skal sørge for at det etableres og gjennomføres systematisk styring av virksomhetens aktiviteter i tråd med forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten § 3.
Legevakten bør ha skriftlige rutiner for håndtering av henvendelser fra media.
Det er ingen prinsipiell forskjell mellom innlegg på egen facebookprofil eller andre sosiale medier, egen blogg, leserinnlegg eller intervju i avis. Oppmøte av media på legevakt avklares med ledelsen på forhånd og det må sikres at taushetsplikten overholdes, og at det ikke blir tatt bilde eller video av pasienter og pårørende, uten at det er gitt tydelig samtykke til dette av de involverte.
Ved større hendelser er det politiets oppgave å informere media.
Henvendelser fra media bør ofte avklares med legevaktens ledelse eller til pressekontakt i kommunen der dette er avtalt. Kommunalt ansatte har rett til å ytre seg om tjenestene de er en del av, men taushetsplikten, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 12-1 og helsepersonelloven kapittel 5, gjelder også overfor media. Brudd på taushetsplikten i medias nærvær kan få spesielt store konsekvenser fordi fortrolige opplysninger kan bli distribuert til et stort antall personer.
Taushetsplikten skal hindre at personlige forhold blir kjent for uvedkommende. Man må ved ulykker være oppmerksom på at det tilflyter ulik type informasjon fra ulike nødetater og andre instanser. Dette kan medvirke til at ulik informasjon kan settes sammen og danner et samlet bilde som kan identifisere personer.
Siste faglige endring: 28. februar 2020