Det bør tilrettelegges for avskjerming, arbeidsro og god arbeidsflyt for hver operatør.
Legevaktsentralen bør ha minimum to operatørplasser
Plassering og utforming av legevaktsentralen
Telefonvurdering er krevende. Legevaktsentralen bør derfor plasseres i et egnet rom, skjermet fra resten av legevakten og best mulig beskyttet mot støy. Tilgang til nødstrøm må sikres. Ved etablering i nye lokaler bør det tas høyde for at legevaktsentralen kan utvides med flere operatørplasser i fremtiden.
Utforming av arbeidsstasjonene
Hver arbeidsstasjon trenger plass til både IKT-utstyr og annet elektronisk verktøy, flere dataskjermer og ulike oppslagsverk. Det bør være god avstand mellom arbeidsstasjonene, slik at man demper støy. For å tilrettelegge for opplæring og kvalitetsforbedring bør minst en av arbeidsstasjonene ha mulighet for medlytt.
Antall operatørplasser bør beregnes ut fra den befolkningsgrunnlaget i legevaktdistriktet, samt ta høyde for sesongvariasjoner og andre travle perioder. Dersom sentralen har tilleggsfunksjoner ut over å besvare 116 117 og annet legevaktnummer, som f. eks. responssenter og oppgaver innenfor velferdsteknologi, må dette tas hensyn til.
Alternativt kan LV-sentraler samarbeide og ha felles telefonkø, f.eks. etter at anropet ikke er besvart innen et definert tidsrom. Dette krever planlegging og en god samhandlingsløsning og tilgang til felles journalsystem.
Siste faglige endring: 28. februar 2020 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). Legevaktsentralen bør ha minimum to operatørplasser [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 28. februar 2020, lest 04. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral/legevaktsentralen/legevaktsentralen-bor-ha-minimum-to-operatorplasser