Kommunen skal sørge for å ha tilbud om legevaktsentral
Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Kommunen kan drifte legevaktsentralen (LVS) alene eller inngå samarbeid med andre kommuner.
Legevaktsentralen skal motta og håndtere medisinske henvendelser fra publikum i legevaktdistriktet hele døgnet.
Operatøren på legevaktsentralen skal kartlegge og vurdere pasientens helsetilstand, fastsette hastegrad, gi veiledning og medisinske råd og iverksette andre nødvendige tiltak.
Legevaktsentralen bør dersom det er mulig være samlokalisert med legevaktstasjonen. Dette kan øke kompetanseutvekslingen mellom legevakt og legevaktsentral, bidra til at operatørene kan jobbe begge steder eller bytte på funksjoner og gi bedre tilrettelegging for samhandling med vaktlege.
Legevaktsentralens øvrige hovedoppgaver:
Kommunisere direkte med AMK-sentralen.
Videreformidle eller konferansekoble henvendelser om akuttmedisinsk hjelp til riktig AMK-sentral.
Videreformidle øyeblikkelig hjelp til andre legevaktsentraler.
Videreformidle henvendelser til helse- og omsorgstjenesten i kommunen, lege i vakt, fastlege, jordmor, kriseteam og andre relevante instanser.
Operatør i legevaktsentralen bør ha tilgang til folkeregisteret og fastlegedatabasen. Videre bør det være tilgang til elektronisk beslutningsstøtte- og rådgivningsverktøy som bygger på oppdatert medisinsk kunnskap og operatørene må gis opplæring i bruken av disse. Det bør tilstrebes at mindre erfarne operatører arbeider sammen med mer erfarne operatører. Det vil for alle operatører være behov for oppfølging/tilsyn tilpasset volum og kompetanse. Operatør skal kunne rådføre seg med vaktlege ved behov. Leder av LVS må etablere og drifte system for kontroll av råd og beslutninger i legevaktsentralen.
Legevaktsentralen har et stort potensial for å kunne styre ressursene dit de trengs mest. Ved å gi råd og veiledning over telefon der dette er adekvate tiltak, frigjøres tid og kapasitet til sykere pasienter og mer akutte hendelser.
Operatør i legevaktsentralen bør kunne konsentrere seg om arbeidet i sentralen. Forhold som befolkningsgrunnlag blant annet avgjør om ev. andre oppgaver kan utføres av LV-operatør på legevakten.
Telefonkontakt (eventuelt videokontakt) bør være den foretrukne første kontaktmåten til legevakt. Det gir muligheter for å vurdere henvendelsen, fastsette hastegrad og deretter iverksette tiltak. Det er god service til befolkningen å gi råd og veiledning per telefon. Ikke alle trenger å møte opp på legevakten. Pasienter med lav hastegrad kan i tillegg tildeles et tidspunkt for oppmøte, noe som kan bidra til redusert ventetid i legevaktlokalet. Det vil også være naturlig å henvise enkelte pasienter til egen fastlege neste dag.
Telefonkonsultasjoner (eventuelt videokonsultasjon) bør være en naturlig del av legevaktarbeidet, både for leger og legevaktsentraloperatør. Tema bør inngå i opplæringsdelen i legevaktsentralen og være en del av legevaktens rutiner.
Ifølge akuttmedisinforskriften § 12 har kommunen ansvar for å drifte og etablere døgnbemannet legevaktsentral og etablere et døgnbemannet telefonnummer. Det nasjonale sekssifrede legevaktnummeret er 116117.
Kravene til operatøren på legevaktsentralen er ikke direkte nedfelt i lov eller forskrift, men er en selvfølgelig konsekvens av kravene som er gitt i akuttmedisinforskriften § 13.
Helsedirektoratet (2020). Kommunen skal sørge for å ha tilbud om legevaktsentral [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 28. februar 2020, lest 04. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral/legevaktsentralen/kommunen-skal-sorge-for-a-ha-tilbud-om-legevaktsentral