Legevakten bør jevnlig gjennomføre undersøkelser av kvaliteten i tjenesten.
Øverste leder skal iverksette tiltak for å avdekke, rette opp og forebygge svikt og ha et system for å oppdage og håndtere uønskede hendelser
Det er krav om å ha skriftlige rutiner for systematisk avviksregistrering og –oppfølging. Rutinene bør omfatte saksbehandling ved klager, feil, nesten-hendelser og mangler.
Ledelsen bør systematisk gjennomgå og drøfte avvikssaker, resultatene av faste evalueringer som brukerundersøkelser, klager og andre tilbakemeldinger. Funn og konklusjoner bør brukes i det kontinuerlige forbedringsarbeidet.
Områder med særlig risiko for svikt
Forskning og erfaring viser at noen områder peker seg ut som særlig sårbare for svikt. Eksempler er:
- Informasjon til befolkningen og pasienter om hvilke tilbud legevakten har og hva som ikke tilbys ved legevakten
- Videreformidling av opplysninger om pasient
- Manglende eller utilstrekkelig opplæring av medarbeiderne om utstyr på legevakten, kunnskap om når man bør rykke ut, samhandling og beredskap
- Medarbeideres språkferdigheter
- Tilgang til støttelitteratur og beslutningsstøttesystemer.
På flere av disse områdene er det lett å forebygge eller iverksette tiltak. Dette er beskrevet i emnene om kompetansekrav til forskjellige grupper av ansatte og pasientprioritering, rådgivning og beslutningsstøtte.
Her er eksempler på faktorer som øker risikoen for at det skjer medisinske feil og uønskede hendelser:
- Manglende rutiner for videreformidling av pasientopplysninger
- Manglende innhenting av tilgjengelige pasientopplysninger
- Manglende kontrollrutiner ved dosering og administrering av legemidler til barn og voksne
- Stor pågang i forhold til bemanning/samtidighetskonflikter
- Helsepersonellet kjenner ikke pasienten, familien eller lokalmiljøet
- Helsepersonellet kjenner ikke systemet og rutiner
- Helsepersonellet har liten erfaring eller har fått mangelfull opplæring
- Helsepersonellet har ikke tilgang til nødvendig diagnostisk utstyr
- Helsepersonellet arbeider alene, uten faglig støtte fra kollega eller bakvakt
- Helsepersonellet kjenner ikke beslutningsstøtteverktøyene
Mange av disse faktorene kan motvirkes med gode rutiner og prosedyrer, tilstrekkelig opplæring, og ved å bygge arbeidsmiljø og –betingelser som bidrar til stabil bemanning.
Brukerundersøkelser
Det gjennomføres flere typer brukerundersøkelser for offentlige tjenester, herunder kommunale helsetjenester og legevakt. Disse gir nasjonale indikasjoner på brukernes meninger om og tilfredshet med tjenesten. Resultatene kan brukes til å planlegge lokalt kvalitetsarbeid og gi gode tips om hvilke forhold man skal være opptatt av å måle i lokale undersøkelser.
Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin har laget en brukerundersøkelse tilpasset legevakt. Se mer informasjon her.
Meldeskjema for avvik
Avvik skal meldes skriftlig, og helst på et enkelt og lett tilgjengelig elektronisk eller manuelt avviksskjema.
Det følger av helse- og omsorgstjenesteloven § 4-2 at enhver som yter helse- og omsorgstjeneste ved legevakten skal jobbe systematisk for kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet.
Etter forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring § 3 i helse- og omsorgstjenesten skal den med det overordnede ansvaret sørge for at det etableres og gjennomføres systematisk styring av virksomheten.
Siste faglige endring: 28. februar 2020 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). Øverste leder skal iverksette tiltak for å avdekke, rette opp og forebygge svikt og ha et system for å oppdage og håndtere uønskede hendelser [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 28. februar 2020, lest 21. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral/kvalitetsarbeid-og-pasient-brukersikkerhet/overste-leder-skal-iverksette-tiltak-for-a-avdekke-rette-opp-og-forebygge-svikt-og-ha-et-system-for-a-oppdage-og-handtere-uonskede-hendelser