Øverste leder har ansvar for å tilrettelegge for opplæring i etiske kompetanse
Etisk kompetanse handler om å støtte opp under pasienters, pårørendes og helsepersonellets integritet og likeverd gjennom kommunikasjon og samhandling. Personell ved legevakter må kunne forstå når etiske hensyn står på spill. Lederne har ansvar for å tilrettelegge for en kontinuerlig utvikling av medarbeidernes etiske kompetanse. Dette forutsetter en samarbeidskultur der man jobber bevisst og systematisk med etiske problemstillinger. Etikk kan være et tilbakevendende tema på interne seminarer og i internundervisningen.
Eksempler på etiske problemstillinger i legevakt finnes i NKLMs studiehefte «Etikk i legevaktarbeid».
Etisk kompetanse er en sentral del av helsepersonells plikt til å utføre sitt arbeid i tråd med kravene til faglig forsvarlig og omsorgsfull hjelp i helsepersonelloven § 4. Ledelsen i legevakten skal, etter helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1, sørge for at de ansatte kan oppfylle sine lovpålagte plikter, og bør sørge for at de ansatte har tilstrekkelig etisk kompetanse.
Siste faglige endring: 28. februar 2020 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). Øverste leder har ansvar for å tilrettelegge for opplæring i etiske kompetanse [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 28. februar 2020, lest 21. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral/kompetanse-og-opplaering/overste-leder-har-ansvar-for-a-tilrettelegge-for-opplaering-i-etiske-kompetanse