Legevakten bør ha en plan for fagutvikling, og det bør være avsatt tid for både fagutviklere og andre ansatte til å oppdatere seg
Alle legevakter bør ha en egen skriftlig opplæringsplan for leger og annet helsepersonell tilpasset lokale forhold. Kompetanseutvikling kan oppnås på flere måter.
Det finnes også andre tiltak som kan iverksettes ved selve legevakten.
Eksempler kan være:
- Fag- og temadager
- Gjennomgang av e-læringskurs
- Tilrettelagt tid til egenlæring eller -oppdatering med jevnlige studiedager integrert i arbeidstiden til hver enkelt arbeidstaker.
- Trening på akuttmedisinske prosedyrer i team ved legevakten og sammen med andre samarbeidsaktører som AMK, ambulansetjenesten, politi og brannvesen.
- Møter med samarbeidende parter hvor man gjennomgår prosedyrer, håndtering av spesifikke scenarier, reelle eller teoretiske case og lignende.
- Kurs og fagdager som formidler tilbakemeldinger og erfaringer fra brukere, pårørende og etterlatte kan gi viktig læring i videre kvalitetsarbeid.
- Gjennomgang av lydlogger for legevaktsentraloperatører og evaluering av samtaler.
Andre aktiviteter det kan tilrettelegges for er:
- Kurs innen forskjellige emner
- Formelle utdanningsløp, som for eksempel videreutdanning
- Eksterne seminarer og konferanser
- Hospitering ved andre legevakter og andre samarbeidspartnere.
- Alt helsepersonell må få nødvendig opplæring og trening i å utføre egne arbeidsoppgaver. De skal også ha regelmessig trening i samhandling og samarbeid med alle leddene i den akuttmedisinske kjeden.
- Det kan være en eller flere ansatte med en fast stillingsbrøk avsatt til fagutviklingsarbeid. Eksempler på arbeidsoppgaver kan være opplæring av nyansatte, å identifisere områder der det trengs mer kompetanse, å organisere fagdager, samt å oppdatere prosedyrer og faglige rutiner.
Ledelsen på legevakten skal sørge for at egne ansatte får påkrevd videre- og etterutdanning, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 8-2. Det følger også av forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten § 6 at ledelsen skal ha oversikt over de ansattes kompetanse.
Utvikling og vedlikehold av kompetanse og fagkunnskap er både et lederansvar og et ansvar for den enkelte medarbeider. Faglig- og administrativ ledelse ved legevakten bør ha oversikt over den enkeltes kompetanse og på hvilke områder det er behov for oppdatering og økt kompetanse. Program, tema og en årlig plan for aktiviteter bør lages sammen med de tillitsvalgte. De obligatoriske kursene i akuttmedisin og volds- og overgrepshåndtering bør repeteres med for eksempel fem års mellomrom, selv om det ikke er krav om repetisjon i forskriften.
Siste faglige endring: 28. februar 2020 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). Legevakten bør ha en plan for fagutvikling, og det bør være avsatt tid for både fagutviklere og andre ansatte til å oppdatere seg [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 28. februar 2020, lest 22. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral/kompetanse-og-opplaering/legevakten-bor-ha-en-plan-for-fagutvikling-og-det-bor-vaere-avsatt-tid-for-bade-fagutviklere-og-andre-ansatte-til-a-oppdatere-seg